Tacoma

FAMILY FOSTER

Seriestart 22 januari 2010, kl 19.30, SVT2

Ny TV-serie om världsspråket engelska
Följ med Family Foster runt världen!

En tredjedel av världens befolkning runt hela jordklotet talar samma språk. Två miljarder människor talar engelska! Från Husqvarna till Haiti. Berlin till Boston. Köpenhamn till Kingston. Och 0,00001% av dem heter Foster!

I UR:s nya serie ”Family Foster” beger sig Keith Foster och hans 18-åriga dotter Julia ut i vida världen för att träffa människor som delar deras underbara efternamn, och under resans gång försöker de få reda på varför just engelska har blivit världens största språk.

Under seriens gång besöker vi engelsktalande länder världen över från Irland och Jamaica till Indien och Sydafrika. Vi möter en hes reggaepräst och den nya Spike Lee, en rasande babian och en riktig djungeldoktor. Och så upptäcker vi att galna författare, hemlösa tyskar, franska kejsare och sjungande slavar alla har spelat avgörande roller för engelskans framfart.

I seriens första avsnitt åker familjen Foster till Sydafrika. Där möter de två bröder - Fosters såklart - som känner sig lika hemma bland apor och pingviner som bland människor, och som tar med dem till en hemlig grotta med spår efter ett språk som var många gånger mer sofistikerat än engelskan (eller svenskan!).

Family Foster är en spännande serie som utspelar sig över hela världen. I sju avsnitt reser vi med Keith och Julia Foster och upptäcker hur engelskan genom musik, krig, kultur, kärlek och utbildning lagt under sig både världen och Internet.

Är det har den första gången en svensk TV-serie presenteras av pappa och dotter? Det var definitivt nytt för 18-årig Julia, som måste klara av både kameran och sin (ofta) pinsamma pappa!

Om programledarna:

Keith Foster är född och uppvuxen i England, men bor och arbetar numera i Sverige. Här jobbar han som programledare och journalist och har bl a gjort engelskspråkiga program som t ex ”Living Room” och ”Big Words” för UR.

Julia Foster är Keiths 18-åriga dotter som i ”Family Foster” startar sin TV-kärriär med resor runt jorden. Julia är uppväxt i Sverige, men har alltid pratat engelska hemma och känner sig mer engelsk än svensk.

För mer information, beskrivningar av följande program eller pressbilder:

www.tacoma.se/produktioner/family-foster/

eller kontakta Gisela Grerup, projektledare/producent Tacoma, gisela@tacoma.se, 070-6050535

Producerat av

TACOMA

för UR, 2009

Tacoma är ett produktionsbolag med stor kunskap och erfarenhet inom TV-produktion. Vi utvecklar och producerar såväl smått som stort inom flera olika genrer.

Tacomas kärna är idé- och programutveckling samt produktion. I våra större projekt jobbar vi tillsammans med partners i paraplyorganisationer. Bland våra uppdragsgivare finns allt från de stora TV-kanalerna och offentliga myndigheter till mindre privata företag.

Besök oss på: www.tacoma.se