Åre 2007 AB

Premiär för VM-tunneln i Åre

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 08:59 CEST

Idag, tisdagen den 4 oktober, kl. 11.30, invigs den nya vägtunneln i Åre. Tunneln är nyckeln till framtidens alpina arena och ger en trafiksäker lösning genom Åres skidanläggning. Byggherre för tunneln är Åre 2007 AB, som skall arrangera Sveriges genom tiderna största vinteridrottsevenemang – alpina VM i Åre.

Tunneln invigs av André Myhrer, ett av de stora medaljhoppen till VM, tillsammans med Maggi Mikaelsson, Landshövding Jämtlands Län samt Lasse Lindqvist, VD Åre 2007 AB.

”Det känns otroligt skönt att tunneln är klar för öppning, det finns många hjältar i detta komplexa byggprojekt. Nu kan vi erbjuda en tävlingsarena i internationell toppklass och dessutom så ökar vi Åres och regionens framtida turistiska attraktionskraft”, säger Lasse Lindqvist, VD Åre 2007 AB

Den tidigare skidbron på 30 meter är nu ersatt av en 130 meter bred skidnedfart som möjliggör ett spektakulärt avslut på VM-störtloppet med ett hopp på upp till 70 meter och ett nytt målområde. Tunneln bidrar även till att skidturism och alpin träning/tävlingsverksamhet på ett säkert sätt kan samverka sida vid sida.

”Vi har byggt tunneln i stabil störtloppsfart och nått målet med ett resultat som vi är mycket nöjda med. Alla har gjort ett fantastiskt jobb och hållit tid- samt kostnadsramarna ”, säger Franz Birkl, projektledare för tunnelbygget.

De 100 första bilarna som kör genom tunneln bjuds på specialtillverkad VM-glass och bybor samt andra intresserade bjuds på VM-mazarin och kaffe.

För mer information kontakta:

Lasse Lindqvist, VD Åre 2007 AB, 070-636 2007

Franz Birkl, Projektledare tunnelbyggnationen, 070-330 75 50

Titti Rodling, Informationsansvarig Åre 2007 AB, 070-339 2007

Fakta VM-tunneln

» 135 meter lång

» 11,5 meter bred

» 4,7 meter hög

» 20 000 kubikmeter jord har flyttats

» 5 000 kubik betong har gjutits

» 900 ton armeringsjärn

» 40 000 mantimmar

» 3000 meter borrad rörspont med 220 stag (15-20 meter långa) till tunnelns bakvägg

Varmt välkomna på invigning!

Titti Rodling, Info/PR Director
FIS Alpine World Ski Championships
Åre 2007 AB
Box 2007, SE-830 13 Åre
Tel +46 (0)647 61 2007
Mobile +46 (0)70 339 2007
titti.rodling@are2007.com
www.are2007.com

Åre 2007 AB is the company organizing the FIS Alpine World Ski Championships in Åre in 2007. The budgeted turnover will amount to about SEK 420 million including investments in the racing arena of some SEK 190 million. The company vision is to perform the most groundbreaking FIS Alpine World Ski Championships ever and the assignment to crown ten world champions.