Lilla Beddinge Teater

PREMIÄR i Lilla Beddinge den 20 juni!

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2015 20:07 CEST

Eldsjälar ger liv åt landsbygden!

Den 20 juni har Alfred Hitchcocks DE 39 STEGEN premiär i Lilla Beddinge på Söderslätt.

"Det är på tiden att Söderslätt får sin egen sommarteater" säger Rasmus Mononen, föreställningens initiativtagare och regissör.10 år har gått sedan piggsvinsteatern satte upp sommarteater men nu är det äntligen dags igen.

Just nu pågår arbetet kring DE 39 STEGEN för fullt. Det repeteras, tillverkas scenografi, rekvisita och kostym. I logen på gården Sånarp byggs scen, publikgradäng och café.

Allt görs av olika arbetsgrupper bestående av lokala eldsjälar från både piggsvinsteatern och utomstående.

I projektet medverkar förutom medlemmar från Piggsvinsteatern även kolleger till Rasmus från bla Malmö Opera.

I teatercafét kommer en delvis ekologisk och närproducerad mat och dryckesmeny serveras.

Alla leverantörer är lokala och många har valt att samarbeta och stötta detta hjärteprojekt.

DE 39 STEGEN är den första i raden av en förhoppningsvis lång era av teaterföreställningar som kommer göras i bygden.

Medverkande:

Ingvar Silow – 73 olika roller

"Ingvar Silow började i piggsvinsteatern för hela 25 år sedan. Där han har medverkat i ett 20-tal produktioner. Ingvar har också drivit en egen teatergrupp vid namn "Original" i 20 års tid. Även där har ett 20-tal produktioner hunnits med. Under 10 års tid har Ingvar jobbat professionellt inom teatern, som bl.a. Skådespelare, regissör och ljusdesigner."

Magdalena Mononen – Anna-Bella Schmidt, Pamela och Margreth

Magdalena Mononen Persson började i Piggsvinsteaterns barngrupp för snart 20 år sedan och har sedan dess medverkat i otaliga produktioner av Piggsvinsteatern. Under senare år har hon varit ledare för föreningens eminenta ungdomsgrupp, utbildat sig till kulturpedagog och fått tre små barn. Hon har även spelat barnteaterföreställningar på förskolor i Trelleborg, komedi på Malmö Amatörteater Forum (MAF), En cabarét föreställning på Barnens scen i Malmö samt nyårsrevy och sommarlustspel med Trelleborgsrevyn och Svaneholmsteatern. I sin nya roll som ordförande för Piggsvinsteatern arbetar Magdalena nu med att föreningen ska fortsätta expandera sin verksamhet med nya spännande projekt.

Magnus Christmar – 73 olika roller

Magnus Christmar fick upp ögonen för musik 1978 då han köpte sin första eIgitarr. Detta ledde till att han i början av 80- talet bildade en grupp som skrev shower och uppträdde på de mest skiftande platser.1985 startade han, hans pappa och några kompisar Piggsvinsteatern. Revyer och pjäser skrevs och med lite hjälp på traven stod de plötsligen och spelade Moliere i Malmö.

Magnus har medverkat i otaliga revyer, shower och sommarteatrar. Bland annat har han spelat Leopold i Vita Hästen, Senapsfabrikören i Spanska Flugan, skohandlaren Filosel i Min syster och jag och idioters far i Dostrojebskijs pjäs Idioten.

”Teater är mitt liv men jag vill inte kalla mig skådis (jag är aktör)”

Oscar Sundling – Richard Hannay

Oscar Sundling är 25 år och uppvuxen på landsbygden i Småland. Han har utbildat sig till musikalartist på Teaterhögskolan i Göteborg. Efter sina studier har Oscar har bl.a arbetat på Uppsala Stadsteater i musikalen "Sound of Music" där han gjorde rollen som Rolf. Han har spelat Lumiere i musikalen ”Skönheten och Odjuret” på Säffleoperan och var med i ensemblen på Malmö Stadsteater i musikalen ”Cabaret” där han även fick hoppa in som huvudrollen Cliff vid flera tillfällen. Hösten 2015 kan ni se honom som revisorn Leo Bloom i musikalen ”The Producers” på Säffleoperan. Men här och nu spelar han vår Richard Hannay som kastas in i ett fartfyllt äventyr där landets säkerhet står på spel.

Rasmus Mononen – Regissör, initiativtagare och producent

Rasmus Mononen är skådespelare och anställd på Malmö Opera sedan 2013, senast medverkande i American idiot. Under hösten spelar han Tony i West side story i Uppsala samt Tommy i Pippi Långstrump på turné i Skåne.

Rasmus är uppväxt i Lilla Beddinge och har alltid drömt om att få ta teatersalongen till landsbyggden. 2014 belönades Rasmus med Trelleborgs Allehandas kulturpris för sina kulturgärningar. Han var också med i grundandet av det nordiska produktionsbolaget Polar Illusions och driver nu detta tillsammans med sina finska kollegor.

Piggsvinsteatern är Sveriges sydligaste teaterförening med rötter i Smygehamn. Under åren har man underhållit Söderslätts invånare sommarlustspel och operetter på Jordberga gods, Nyårs- och Påskrevyer på Rosenhagen i Anderslöv och sketchkavalkader på Köpmansmagasinet i Smygehamn.