ISHR

Premiär i Stockholm för "Letter From Masanjia" - Mångfalt prisad dokutriller skildrar Kinas arbetsläger

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2019 09:57 CET

Missa inte premiärvisningen med frågepanel.
Lördag 9/3 kl 15 och tisdag 12/3 kl 19 på Bio Kaskad, Blackebergsplan 3

Följt av diskussion och frågepanel med f.d. politiska fångar från Kina på temat:
”Arbetslägren i Kina - angår de dig?”

Pressutlåtanden:
"A potent documentary... an important story,…" - The New York Times
"Amazing film… A powerful tale of human suffering, compassion and perseverance
.”- The LA Times
“An astonishing sequence of events”
- BBC World Service, Outlook
“Now, for the first time, the full story is being told
” - The Globe & Mail

Om filmen

Dokumentär triller om den otroliga historien bakom ett SOS-brev, skrivet av den kinesiske samvetsfången Sun Yi då han satt i ett av Kinas mest fruktade arbetsläger Masanjia. Brevet, gömt i en Halloween-dekoration tillverkad under miserabla förhållanden för ett utländskt företag på lägret, hittas av tvåbarnsmamman Julie Keith, Oregon i en dekoration hon köpt på varuhuset K-mart. Efter kontakt med olika organisationer och media blir "SOS-brevet från Masanjia" snabbt en världsnyhet och får Kinas regering att stänga hundratals arbetsläger, men detta visar sig bara vara början...

Filmat inifrån Kina av huvudpersonen Sun Yi själv, med stöd av den Peabodypris-vinnande producenten Leon Lee, avslöjas nu för första gången den verkliga historien bakom brevet och dessa två osannolika hjältars liv och möte.
Filmen premiärvisades på den välrenommerade festivalen "Hot Docs 2018" i Kanada och var bland de tjugo främsta publikfavoriterna. Filmen som blev uttagen till att tävla för Oscarsgalans dokumentärfilmskategori har nu kommit till Europa och har visats på filmfestivaler i Belgien, Norge , Frankrike, Spanien och Grekland.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bKRavgm-KPY
Presskit: https://bit.ly/2umt5hN

Deltagare i panelen modererad av Yi Zhang, journalist och entreprenör med stora kunskaper i Kinafrågor:

George Karimi: Armenisk-svensk affärsman, far till två flickor och f.d. politisk fånge i Kina som först satt två år í arrest och senare felaktigt dömd till livstids fängelse. Frihetsberövad i sammanlagt 12 år.. Författare till boken ”Life Sentenced in China”.

Liangying Su: Asylsökande mamma och f.d politisk fånge som torterades svårt under flera månader för sina försök att stoppa förföljelsen av den andliga qigong-metoden falungong.

The International Society for Human Rights is an international non-governmental, non-profit human rights organization with Participative Status with the Council of Europe and is a member of the Liaison Committee of the Non-Governmental Organisations at the Council of Europe.

The ISHR has observer status with the African Commission of Human and Peoples' Rights. It has associate status with the Department of Public Information of the United Nations and Roster Consultative Status with the United Nations Economic and Social Council (ECOSOC).

The ISHR is seated in Frankfurt am Main, Germany, and was founded in West Germany in 1972, with the aim of promoting international understanding and tolerance in all areas of culture and society and so was committed from its inception to only support individuals who share this principle and, consequently, strive non-violently for their rights.

The society became the International Society for Human Rights in 1982, with the founding of branches in Austria, Switzerland, the UK and France. Since then it has grown to include 35 National Sections, National Groups, Regional Committees and Affiliated Organisations worldwide.