MaskinExpo Sweden AB

Premiär på MaskinExpo för årets Tatra Phoenix 8x8

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2019 23:40 CEST

Det närmar sig premiärvisning av årets modell av den terränggående och allhjulsdrivna lastbilen Tatra Phoenix 8X8. I grunden är lastbilen alltjämt byggd på det sedan 1920-talet patenterade Tatra-chassit, som ger lastbilen dess unika egenskaper. Samtidigt innebär modellåret 2019 många nyheter. På MaskinExpo, den 23–25 maj, bjuder Cordestam möjligheten att bekanta sig med både helheten och detaljerna.

Vad är då nytt på årets modell av Tatra Phoenix 8x8? En närmare titt visar att motorn har fått 20 hästkrafter till, vilket betyder 530 hästkrafter. Även transmissionen har förändrats, där tidigare ZF AS-tronic har ersatts av ZF-TraXon.

– Lastkapaciteten har ökat med två ton och uppgår nu till 34 ton, berättar Robert Cordestam på Cordestam Maskin AB.

Flaket är av samma typ som tidigare (18-kubiks Halfpipe), men är nu avgasuppvärmt. Nytt är också att hastigheten ökat från 85 till 90 kilometer per timme.

Eluppvärmd vindruta och farthållare med kollisionsvarning är andra nyheter. Dessutom har hytten fått en ”facelift” både ut- och invändigt.

För mer information, kontakta:
Robert Cordestam
Cordestam Maskin AB
Tel: 0660–49 09 52, 070–300 43 25
robert@cordestam.se
www.cordestam.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se