Destination Skellefteå

Premiärsuccé för fiskeguidning i Kalvträsk

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2013 10:46 CEST

Morgan Bohman, som förra året lyckades med bedriften av dra upp 3.000 gäddor i Kalvträsk med omnejd, har nu dragit igång en satsning på fiskeguidning.
– Fisketurismens potential i vår destination är mycket stor och det är därför glädjande när entreprenörer ser möjligheten att utveckla produkter som bidrar till utveckling i besöksnäringen, säger Anders Hellgren, VD, Destination Skellefteå.

I Skellefteås nya turismstrategi pekas fisketurismen ut som ett av de områden som har störst möjligheter att utvecklas framöver. I ett samarbete med Skellefteå Kommun driver Destination Skellefteå sedan en tid tillabaka ett fisketurismprojekt där målsättningen är att tillsammans med kommersiella aktörer ta fram bokningsbara fiskeprodukter, fortsätter Anders Hellgren. Av den anledningen är det mycket positivt att Morgan Bohman i Kalvträsk tar chansen att prova sina vingar (eller möjligtvis fenor) med fiskeguidning.

Under föregående helg genomförde Morgan sin första helt kommersiella fiskeguidning och det finns bara ett ord att använda för utgången av fiskturen, succé. Jag är väldigt nöjd med utfallet för min första besökare.15 gäddor och 7 abborrar på sju timmar i Lill-Holmträsket, varav den största gäddan vägde 5,5 kg, känns som en mycket bra premiärguidning, säger Morgan Bohman.

Förutom Morgan jobbar vi med ytterligare ett antal aktörer och förhoppningsvis kan vi redan
under hösten presentera ytterligare ett antal fiskeprodukter där även boende och mat är väsentliga delar, avslutar Anders Hellgren.

Bild: Besökaren Erik Johansson visar upp sin gädda på 5,5 kg.

Anders Hellgren
VD, Destination Skellefteå'
Tfn 0910 - 45 25 01
anders@destinationskelleftea.se

Morgan Bohman
Eaglevision Entertainment & Pastime
Tfn 073-0779928
monbon03@student.umu.se

Destination Skellefteå AB är ett bolag som sedan 2008 samägs av privata medlemsorganisationer och Skellefteå kommun. Bolaget ska genom sitt arbete vara det främsta verktyget för att nå målen i Skellefteås turismstrategi bl.a. att mer än fördubbla omsättningen i besöksnäringen mellan 2010 och 2020. Dessa mål ligger helt i linje med den Nationella turismstrategin.

Destination Skellefteå är sedan 2009 medlemmar i Swedish Lapland Tourism ekonomisk förening, en regional turismorganisation som omfattar 9 destinationer i Norrbotten och Skellefteå. Möjligheten att verka under varumärket Swedish Lapland har starkt bidragit till Skellefteås turistiska framgångar på, framförallt, det internationella planet.

Mer om Destination Skellefteå och dess besöksmål