Bibendum

Premiumbox från Lodi blir Ravenswoods första Bag in Box lansering!

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 13:03 CEST

Kultförklarade Ravenswood väljer Zinfandel från Lodi för sin första lansering av Bag in Box. Denna premiumbox har chefsvinmakare Joel Peterson tillsammans med sitt team tagit fram speciellt för den svenska marknaden. Denna Lodi Zinfandel bjuder på både elegans, komplexitet och kraft. I smaken återfinns fylliga toner av mörka bär och plommon tillsammans med vanilj och kakao från 18 månaderpå franska ekfat. Eftersmaken är fint kryddig och en välbalanserad syra rundar av detta eleganta men samtidigt fylliga vin.

Joel Peterson, vinmakare och grundare kommenterar sitt vin och valet av ursprung: “In the Lodi region, time has been good to our old vines and their deep roots have cemented the foundation for the intensely concentrated fruit that we harvest. The sandy loam soils in Lodi also add to the flavour characteristics of this wine. There is no place on earth that makes better Zinfandel than California!”

Ravenswood är kultförklarade på hemmaplan och deras välkända logo med korptrion tatueras flitigt in av vinälskare över hela världen. Även i Sverige har man en trogen fanclub som uppskattar både vinerna och Ravenswoods filosofi. Zin or nothing var Ravenswoods första slogan vid starten 1976. Idag har man adderat fler druvsorter men Zinfandel dominerar än idag. Gemensamt för samtliga viner är att de är kraftfulla, tuffa viner med attityd vilket väl återspeglas i deras nuvarande slogan. ”No wimpy Wines”. Eller som man uttrycker det själva på Ravenswood; ”Om din favoritfärg är beige ska du förmodligen dricka något annat”

Ravenswood Lodi BIB
Art: 72360
Pris: 219:-