BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Presentation av BRIS-rapporten 2010 i Umeå och Sundsvall

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 14:42 CET

Utsatt för övergrepp av fadern sedan 15 års ålder. Placerad i fosterhem där hon sover på nätterna, men har även ett eget boende. Dit kommer fadern ibland och hälsar på och där fortsätter övergreppen. Flickan säger att hon ”betalat för diskmaskin och det nya golvet som fadern fixat åt henne”. Utredning pågår.
(Samtal från flicka 18 år)

Varje år har BRIS drygt 20 000 kontakter med barn och ungdomar som vänder sig till Barnens Hjälptelefon, BRIS-mejlen och BRIS-chatten och berättar om sådant som händer i deras liv. Dessa kontakter dokumenteras på ett skyddat sätt och ligger sedan till grund för vår årliga BRIS-rapport.

I samband med att vi publicerar BRIS-rapporten 2010 vill BRIS Region Nord bjuda in till ett informationsmöte där vi presenterar aktuella siffror samt berättar vad som varit kännetecknande i våra samtal, mejl och chattar med barn och ungdomar under året som gått.

Presentationen kommer att hållas av Charlott Davidsson och Maria Pedersen som arbetar som BRIS-ombud. Ni kommer också att få träffa Agnetha Forsvik Lundmark, ordförande i BRIS Nords styrelse. Efter presentationen finns tid för diskussion.

Umeå:
Onsdag den 3 februari kl. 10.00-11.30
BRIS kansli, Kungsgatan 36, 2 tr. (ingång från gården)

Sundsvall:
Onsdag den 3 februari kl. 10.00-11.30
Sundsvalls Stadshus, Stora Torget

Vi bjuder på fika!

Anmäl er till:

BRIS Nords kansli

Mejl: bris.nord@bris.se

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se