Chinova Mötesgård HB

Presentation Chinova Mötesgård

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 22:09 CET

Chinova Mötesgård HB

Bland Hälsinglands blånande berg och Ljusnas följsamma jordbruksmarker ligger Chinova Mötesgård på en sluttning. Här kombineras utsökta matupplevelser, med trivsamt boende och ett varmt personligt värdskap. En perfekt plats för mindre konferenser i avskildhet eller för gäster som vill njuta av tystnad, hälsingeskogar och det goda här i livet.

Chinova Mötesgård strax söder om Järvsö har traditioner även om det mesta numera är smakfullt renoverat, modernt och andas harmoni och ro. Värdparet Marie och Sune Frost är tredje generationen på gården, som profilerat sig som mötesalternativet där man bjuds på livets goda tillsammans med lugn och avskildhet.

Det goda består bland annat av ett smakfullt och rikt utbud av spännande matupplevelser utifrån lokala livsmedel och råvaror från Hälsingland. Eget nybakat väldoftande bröd är ett exempel, landskapets ostar ett annat och förföriska hjortron ett tredje. En annan god sida är bastu och vedeldad badtunna, och gott om lugn och ro för konstruktiva möten. Samtidigt som det finns tillgång till lagom stora och välutrustade konferenslokaler. En miljö som stimulerar kreativa tankar, med avbrott för goda smakupplevelser och personligt värdskap. Efter mörkrets ankomst väntar sedan åtta mysiga och harmoniska sovrum inredda med sköna sängar som vittnar om landskapets stolta linneproduktion.

Chínova Mötesgård fungerar också utmärkt för familjer och privatpersoner som vill vandra, skida eller på annat vis uppleva Hälsinglands natur. I närområdet finns bland annat Järvzoo med rovdjurscentret De 5 Stora och strax söder ligger Harsagården med sina uppskattade skidspår.

Värdparet Marie och Sune Frost är kända profiler med ett stort lokalt engagemang i Järvsös utveckling. Det mesta upphandlas lokalt i Hälsingland, samtidigt som man tar ett miljöansvar genom egen kompost, uppvärmning med fliseldning och hybridbil.
Deras långa erfarenhet som konsulter inom företagsvärlden med fokus på mänskligt kapital, är kanske företagets främsta tillgång. Ett varmt och personligt värdskap där gästen står i centrum får kunderna att lovorda Chinova och komma tillbaka nästa år.

Märkningskommitténs motivering (3 november 2010)
Med känsla för harmoni och ett lovordat värdskap tar Chinova Mötesgård plats i Naturens Bästa. Ekologiska sängkläder i linne från Hälsingland och doftande nybakat bröd är två exempel. Helt enkelt en förträfflig startpunkt eller ett mål för upptäcktsfärder bland blånande berg, djupa skogar och en rik hälsingehistoria i Ljusnas mjuka dalgång.