Malmö Opera och Musikteater

Press- och recensionsinbjudan Troll i kulisserna

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 11:25 CET

Välkommen till Malmö Operas pressvisning av TROLL I KULISSERNA, en kärleksförklaring till teatern av författaren Tove Jansson och kompositören Erna Tauro, uttryckt genom Mumin, Lilla My och de andra i Mumindalen. Pressvisningen äger rum fredag 11 februari klockan 12.15 i närvaro av regissör och skådespelare.

När Tove Jansson skådespel TROLL I KULISSERNA först sattes upp 1958 på LillaTeatern i Helsingfors innehöll det inga musikinslag.

Det var när regissören Viveka Bandler året därpå skulle sätta upp den i Stockholm som hon menade att svenskar ville ha visor i teaterstycken! Sagt och gjort, Erna Tauro (mest känd för att ha skrivit den klassiska Höstvisa - med text av Tove Jansson) satte sig och skrev melodierna till Sex Muminvisor; Mumintrollets visa, Lilla Mys visa, Fru Filifjonks sång, Teaterråttan Emmas visdomsord, Misans klagolåt och Slutsång.

Under 1960-talet fick karaktärerna en egen TV-serie – och ytterligare sånger skrevs till dem, bland andra Muminpappans visa, Tootickis vintervisa och Julsång för knytt.

I denna Operaverkstans uppsättning av TROLL I KULISSERNA kommer alla sångerna att inkorporeras i pjäsens text.

TROLL I KULISSERNA har premiär på Verkstan tisdag 15 februari 2011 klockan 10.00.

Föreställningen är cirka en timme lång och lämplig för barn från ca 6 år.

På OperaRadio på www.malmoopera.se kan man från och med fredag 11 februari lyssna på ett par programinslag om TROLL I KULISSERNA.
Musikjournalisten Fredrik Emmerfors har intervjuat Maria Sundqvist om troll och teater samt pratat med vissångerskan och musikjournalisten Thérèse Juel, som träffade Erna Tauro i slutet på 1980-talet och som då gjorde en radioserie om Tauros liv och tonsättarskap. Självklart finns det också musikaliska smakprov.

Recensenter är välkomna att övervaka premiären tisdag 15 februari klockan 10.00 eller föreställningen 12.30 samma dag. Maila ert intresse till Torgny Nilsson på Malmö Opera, torgny.nilsson (at) malmoopera.se, eller ring 040-20 84 22 alternativt 0703-55 81 80.

Torgny Nilsson

Filifjonkan: Minna Weurlander
Vaktmästaren: Ola Denward
Brandmästaren: Lars Fembro

Inget ska få hindra premiären!

Det vet alla som arbetar på en teater. Och premiären går före allt i TROLL I KULISSERNA, en underfundig och rolig föreställning, som är Tove Janssons personliga kärleksförklaring till teatern.

Teaterråttan Emma förbereder premiären på ”Brustna Skuggor”. Men skådespelarna kommer inte för en översvämning hotar hela Mumindalen. Istället kommer Filifjonkan, Misan, Mumintrollet och Lilla My. De är förvirrade och bortkomna, och ingen av dem har en aning om vad teater är för något. Men inget ska få hindra premiären! Något måste göras och Teaterråttan Emma vet på råd. Hon gör sin egen föreställning, med oäkta skådespelare, äkta premiärlejon och handmålade rosenkulisser.

Skolföreställningar och offentliga föreställningar under februari och mars 2011

Offentliga föreställningar
Tisdag 15 februari klockan 10.00 PREMIÄR
Lördag 19 februari klockan 13.00
Tisdag 22 februari klockan 12.00 och 14.30 (Sportlov)
Onsdag 23 februari klockan 12.00 och 14.30 (Sportlov)
Torsdag 24 februari klockan 12.00 och 14.30 (Sportlov)
Lördag 26 februari klockan 13.00 (Sportlov)
Lördag 5 mars klockan 13.00

Skolföreställningar
Tisdag 15 februari klockan 12.30.
Onsdag 16 februari klockan 10.00 och 12.30
Torsdag 17 februari klockan 10.00 och 12.30