Good Travel

Press Release - Volontärgruppresa för Företag

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2012 10:20 CEST

Press Release - Volontärgruppresa för Företag

Utveckla personalen och gör en insats med bestående resultat i samband med grupp- och konferensresa.

Som ett led i hållbarhetsarbete, samhällsansvar och egna CSR-initiativ efterlyser många företag en större eftertanke i sina personalaktiviteter. Good Travel erbjuder nu företag att låta sina medarbetare resa ut som volontärer i grupp.

Det finns flera anledningar för företag att ge sina medarbetare möjlighet att resa som volontärer förutom att konkretisera och öka intresset för företagets CSR arbete.

Istället för vanliga belönings- eller konferensresor till turistorter och konferenshotell med konstruerade gruppaktiviteter och påkostade kvällsevenemang kan medarbetarna göra en verklig insats där team-bildningen kommer på köpet. Att jobba som volontärer ger gruppen en unik sammanhållning.

En volontärerresa är utvecklande och lärorik både i och med att man möter ett nytt land och kommer ”under ytan” på kulturen men också i det att man arbetar i en verklighet där drivkrafterna är helt andra än på hemmaplan. Både som ledare och medarbetare utvecklar och stärker man nya sidor och individuella talanger under projektet.

Good Travel skräddarsyr resor, boende och projektaktiviteter anpassade efter lokala behov och företagens önskemål. Vi har lokala samarbetspartners med hållbarhetstänkande och vi tar hänsyn till den lokala miljön. Flygresor klimat kompenseras och det konkreta resultatet av kompensationen redovisas tydligt.

Som volontär kan man hjälpa till med alltifrån att delta i skolundervisning, sportaktiviteter eller hälsoinformation i fattiga och utsatta områden till datainsamling om utrotningshotade djurarter eller återställande av naturreservat.

Nedan följer ett förslag baserat på Kapstaden, som har fördelen av ingen tidsskillnad gentemot Sverige. Resor finns även till bland annat Zambia, Malaysia och Indien.

Alternativ 1: Kapstaden, Sydafrika

Volontärprojekt på skolor och förskolor i två av Kapstadens kåkstäder. Kapstaden är kontrasternas stad; vackert belägen på Kaphalvön där Atlanten och Stilla Oceanen möts med dramatiska berg och Vinlandet i bakgrunden. Där finns även södra Afrikas folkrikaste kåkstäder i obegriplig fattigdom, utbredd och analfabetism och ohälsa.

Förslag på agenda Kapstaden, Sydafrika

• Dag 1 - Ankomst Fredag; Incheckning; Introduktion och Välkomstmiddag
  • Dag 2 - Sightseeing Sightseeing i Kapstaden; sevärdheter som Robben Island, Table Mountain och Waterfront
  • Dag 3 - Utflykt Goda Hoppsudden, Kaphalvön och Simons Town
  • Dag 4 - Volontärarbete Volontärarbete på skolor och förskolor i två av Kapstadens kåkstäder (beskrivning enligt nedan)
  • Dag 5 - Volontärarbete Volontärarbete
  • Dag 6 - Volontärarbete Volontärarbete
  • Dag 7 - Volontärarbete Volontärarbete
  • Dag 8 - Volontärarbete Volontärarbete
  • Dag 9 - Utflykt Dagstur i Vinlandet; Stellenbosch m. fl. samt middag med vinprovning
  • Dag 10 - Hemfärd Söndag; Sammanfattning, Utcheckning och lunch.

Under volontärarbetet kommer deltagarna bland annat att assistera lärare i klassrummen, främst i engelska, och på eftermiddagarna få hjälpa till på läs- och läxklubbar eller arrangera olika sport­aktiviteter. De kan även få renovera skollokaler (måla, snickra). Deltagarna får en detaljerad presentation av den lokala organisationen och pågående volontärprojekt, målsättningar och förväntade samt uppnådda resultat av projekten.

Mer information om arbetsuppgifterna lämnas innan avresa och kan till viss del anpassas efter deltagarnas erfarenheter och önskemål. Volontärerna måste dock vara medvetna om att arbetet kan variera i enlighet med de behov som för tillfället är störst och beslut fattas av projektledningen. Arbetstiden är cirka kl 8.30 – 16.30, med lunch kl 12.00 - 13.00. På kvällarna är det gemensam middag och förberedelse av nästa dags aktiviteter samt lite egen tid.

Flyg tur och retur Kapstaden. Boende med helpension på volontärhus av enkel men bekväm standard alternativt 4 stjärnigt hotell med del i dubbelrum samt frukost.

Om Good Travel

Good Travel erbjuder volontärresor där resenären får göra en oförglömlig resa och samtidigt hjälpa människor, djur och natur på plats. Good Travel är länken mellan små välgörande projekt och de som vill resa och samtidigt göra en insats.

För mer information kontakta:
Paul Anderlind, vd för Good Travel
Telefon: 08-502 552 90 / e-post: paul@goodtravel.se