Sonet Film AB

Pressdag för ETT ÖGA RÖTT

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 08:59 CEST

Välkommen till pressvisning med efterföljande presskonferens samt enskilda intervjuer av Daniel Wallentins film

ETT ÖGA RÖTT
Fritt efter Jonas Hassen Khemirs bok med samma namn

Måndag 3 september kl 10.00 på Biograf Rigoletto,
Kungsgatan 16, Stockholm

ETT ÖGA RÖTT kommer också att visas under Malmö filmdagar på tisdag den 28 augusti kl 11.00. Regissör Daniel Wallentin, huvudrollsinnehavaren Youssef Skhayri samt producenten Fredrik Wikström kommer att finnas på plats för intervjuer i Malmö.

Har du genomskådat hur allt hänger ihop?
Kan du se igenom och knäcka alla koder?
Är du skönaste casanovan som aldrig låter dig knäckas?
Är du en tankesultan?

Huvudrollsinnehavaren Youssef Skhayri spelar tankesultanen Halim. Han valdes ut efter ett omfattande rollsättningsarbete som har genomfördes i Stockholm, Göteborg och Malmö. Youssef är 16 år gammal och är bosatt i Sätra utanför Stockholm. ETT ÖGA RÖTT är hans filmdebut. Hassan Brijany spelar Halims pappa och övriga skådespelare är Anwar Albayati, Evin Ahmad, Cecilia Ljung samt Bengt Magnusson och Mikael Persbrandt som sig själva...

Daniel Wallentin debuterar som långfilmsregissör med ETT ÖGA RÖTT. Han är född 1981 och uppvuxen i Dalarna. Han antogs som 20-åring till Dramatiska Institutets filmregilinje, och var då den yngsta regieleven som någonsin antagits till DI. Han examinerades 2004 med den 0ppmärksammade slutfilmen KUNG KONRAD.

Filmen är producerad av Fredrik Wikström för Tre Vänner.

Biopremiär 7 september 2007. Filmen är 1 tim 30 minuter.
Maila eller ring så snart som möjligt och berätta om du vill träffa skådespelare och regissör i Stockholm eller Malmö.

Ylva Swedenborg
Cinema Sweden AB