BON Agentur

Pressdag för Stieg Larsson-pristagaren Vilma Núñez De Escorcia 8-9 november

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 13:02 CET

Pressdag för Stieg Larsson-pristagaren Vilma Núñez De Escorcia 8-9 november

Vilma Núñez De Escorcia tilldelas Stieg Larsson-priset 2011 för hennes långa kamp för kvinnors rättigheter och mot Nicaraguas orättfärdiga abortlagstiftning. Hon har, oavsett regering, rakryggat hållit fast vid sina ideal och i stark motvind kämpat för att göra vardagen bättre för sitt lands kvinnor. Hennes strävan utgår från principen om människors lika värde. Helt i Stieg Larssons anda.

Vill du träffa Vilma Núñez De Escorcia för en intervju, vänligen kontakta Malin Nasiell:

tel 076-109 89 32 eller malin.nasiell@bonagentur.se.

Stieg Larsson-priset

Stieg Larsson var inte bara författare. Han drev en också obeveklig kamp mot rasism och kvinnoförtryck och för yttrandefrihet. Det var en kamp som utgick från den enkla idén om varje människas rätt att vara sig själv. Det var till minne av Stieg Larssons samlade livsgärning som Stieg Larsson-priset skapades. Det instiftades av Norstedts förlag och Stiegs far och bror, Erland och Joakim Larsson, och det ska enligt bestämmelserna delas ut till en person och/eller organisation som verkar i Stieg Larssons anda. Det första priset, 2009, gick till tidskriften Expo och 2010 års pris tilldelades Anne Sjögren.

Juryn består av tidskriften Expos chefredaktör Daniel Poohl (ordförande), Sveriges Radiojournalisten Cecilia Bodström, advokat Claes Borgström, författaren Per Olov Enquist, och Kooperation utan Gränsers VD Anneli Rogeman.

Vilma Núñez de Escorcia

Vilma Núñez de Escorcia, född 1938, är grundare och chef för den nicaraguanska organisationen för mänskliga rättigheter CENIDH (Centro Nicaragüense de Derechos Humanos) och har varit aktiv i kampen för mänskliga rättigheter i Nicaragua sedan studenttiden under diktatorn Somoza. Hon är före detta medlem av vänstergerillan FSLN (sandinisterna). 1968 utnämndes hon till landets första kvinnliga brottsmålsadvokat. 1979 blev hon vice ordförande för Nicaraguas Högsta domstol och 1988 ombudsman för mänskliga rättigheterna i Nicaragua. 1990 grundade hon CENIDH. Hon var mellan 2001 och 2009 vice ordförande för den Internationella federationen för de mänskliga rättigheterna (FIDH). Nu är hon organisationens representant vid de Amerikanska staternas organisation, OAS.

Vilma Núñez de Escorcia har framför allt gjort sig ryktbar genom sitt mod. Hon har kämpat för kvinnornas rättigheter både mot Arnoldo Alemáns liberala regering och mot sina före detta bundsförvanter bland sandinisterna. Hon har framför allt arbetat hårt för att riva upp det totalförbud mot abort som den sandinistiska regeringen införde 2006. Detta har gjort att hon hotats till liv och egendom och beskyllts för att vara köpt av konservativa krafter i USA och EU, men det har inte påverkat hennes glödande engagemang.

Program för Vilma Núñez De Escorcia

8 november Pressdag

9 november

kl. 12.00 Prisutdelning

kl. 16.30 Är aborträtten hotad - i världen, i Europa, i Sverige?

Hotell Rival, Mariatorget 3.

Ett seminarium med Vilma Núñez De Escorcia, Åsa Regnér, generalsekreterare RFSU, Maria Leissner, ambassadör, i ett samtal lett av journalisten Karin Alfredsson.

Medarrangör: RFSU och Kooperation utan Gränser.

Vill du träffa Vilma Núñez De Escorcia för en intervju, vänligen kontakta

Malin Nasiell, tel 076-109 89 32 eller malin.nasiell@bonagentur.se.

Stieg Larsson-priset