Serendipity Challenge

Pressinbjudan: 100 startup-entreprenörer intar politikerveckan – Almedalen får ett Silicon Valley

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2016 08:38 CEST

Välkommen till Almedalens Silicon Valley, en plats som kommer att sprudla av svensk innovationskraft under Almedalsveckan. Kom och ta del av Sveriges största entreprenörstävling, se banbrytande svenska innovationer från 50 av Sveriges framtidsbolag, prata med entreprenörerna bakom dessa och ta del av ett späckat seminarieschema på temat från startup till miljardbolag med representanter från startupscenen, industrin, politiker med flera.

Måndag den 4 juli kl 08.40 - Invigning av entreprenörsarenan
På måndag den 4 juli kl 08.40 invigs entreprenörsarenan och utställningen där 50 framtidsbolag visar upp sina innovativa produkter och tjänster. Juryordförande och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh från Serendipity välkomnar och berättar om tävlingen, utställningen och de deltagande svenska framtidsbolagen. Förra årets vinnare Furhat Robotics och Visiba Care är också på plats.

Presstours för journalister
På måndagen och tisdagen den 4 och 5 juli kommer det vara tours för journalister på utställningen. Se bifogad pressinbjudan för tider.

Tisdag den 5 juli - Finansministern ringer i börsklockan
På tisdag den 5 juli är finansminister Magdalena Andersson på plats för att hålla ett kort anförande och ringa in börsklockan kl 09.00.

Ackreditering
Anna Alicedotter, Serendipity, anna@sdip,se, tel: 0760-17 11 50

För fullständig pressinbjudan se bifogad pdf

Entreprenörstävling korar Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag
För första gången avgörs finalen av den årliga nationella entreprenörstävlingen Serendipity Challenge, som korar Årets Startupbolag och Årets Tillväxtbolag, under Almedalsveckan och dagarna 4-5 juli. Tävlingen arrangeras av Serendipity tillsammans med Industrin tar matchen och riktar sig till entreprenörsledda bolag som bygger på en unik innovation eller affärsidé med potential på den globala marknaden. Av de 50 svenska bolag som tagit sig till finaldagarna kommer 25 att göra upp om titlarna årets startupbolag och årets tillväxtbolag. Dessa kommer att pitcha på plats inför kvaljuryn (under måndagen den 4 juli) som väljer ut sju slutfinalister, som sedan kommer att pitcha på stora scenen i Industriområdet (tisdag eftermiddag). Vinnaren inom respektive kategori får ett tillväxtpaket till ett värde av 200 000 kronor och en plats i vinnardelegationen till Silicon Valley.

Entreprenörsarena med 50 av Sveriges mest innovativa framtidsbolag
De 50 utvalda bolagen kommer utöver att tävla även ställa ut i Industriområdet. Alla bolag kommer att finnas representerade på plats och vara del av entreprenörsutställningen i centrala Visby, där besökarna även kommer att kunna rösta fram sin egen vinnare som får motta publikpriset. Här kan Almedalsbesökare träffa de nya lovande svenska bolagen och känna och klämma på framtidens teknologier, produkter och tjänster som kommer att förändra, förbättra och utveckla sina respektive industrier.

Här finns samtliga bolag som kommer till Almedalen. De 25 bolag som gör upp om titlarna årets startupbolag och årets tillväxtbolag är markerade med en pokal: http://theserendipitychallenge.se/om-tavlingen/bolagen/

Seminarieschema
I samband med tävlingen kommer det även att arrangeras seminarier på temat ”från startup till miljardbolag”. Ett späckat program från morgon till kväll med debatter, diskussioner och framåtblickande med paneldeltagare från startupscenen, industrin, politiker med flera.

Komplett seminarieschema: http://industrintarmatchen.se/almedalen/

Välkomna!

När? 4-5 juli

Var? Industriområdet, St:Hansgatan/Trappgränd, Visby