Sörmlands turismutveckling AB

Pressinbjudan 5 oktober i Nyköping - Landsbygdsturism är en framtidsbransch!

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 09:55 CEST

Projektet närmar sig efter tre år sitt slut. Många fröer har såtts under projektets gång och näring har tillförts i form av utbildningar, träffar och studieresor med mera, och en rad olika spännande verksamheter och samarbeten spirar bland de deltagande företagen.

Plats: Pelles Lusthus, Bruksgränd, Nyköping

Program

13.00–14.45  Affärsdrivande nätverk - Ola Nilsson, VD för Sörmlands turismutveckling AB

Sverige – det nya matlandet Maria Petersson, projektledare Jordbruksverket

Om projektet Landsbygdsturism i Södermanland, Örebro och Östergötland -Erik Träff, Erik Träff AB, extern utvärderare av projektet, Karin Andersson och Kristian Petersson LRF

• Vad som hänt i projektet

• Framgångsfaktorer, bra och dåligt med projektet

14.45-15.30 Hur får man engelska fågelskådare till Sverige! Daniel Green i Västmanländska Svartådalen har med sitt företag Birdsafarisweden lyckats få engelska fågelskådarturister att välja Sverige. Flera av Birdsafariswedens aktiviteter är godkända av Naturens Bästa och företaget var nominerades till Grand Travel Awards Ekoturismpris 2009.

15.30-16.30  Invigning av ” minimässan” där deltagarna visar upp sin verksamhet för dig och andra speciellt inbjudna gäster.

16.30-17.00  Summering och presentation av goda exempel, nya produkter och framtid.

Välkommen att delta hela eftermiddagen eller välj den del som intresserar dig.

Vid minst 8 anmälda från Stockholm avgår buss från Stockholm kl 12.00 med retur kl 16.30.

Det finns även täta tågförbindelser från Stockholm och Norrköping /Linköping till Nyköping.

Kontakt: frågor och anmälan till Mickan Flink 0155-22 27 72 eller mickan@stua.se

*information om Landsbygdsturism i Södermanland, Örebro och Östergötlands län

Landsbygdsturism är ett treårigt projekt som bedrivits i Östergötlands, Sörmlands och Örebro län med start i januari 2008 och finansieras av Länsstyrelserna och Regionförbunden i de tre länen. LRF är projektägare. Projektet riktar sig till landsbygdsföretag som vill utveckla sitt företagande inom besöksnäringen öka sin konkurrenskraft, så att de blir spjutspetsföretag inom sin genre. Ledorden är lönsamhet, professionalism, kvalité och värdskap.

Projektets två målgrupper

1)Landsbygdsföretag som vill vidareutveckla sig och som vänder sig till den svenska marknaden genom att erbjuda efterfrågade tjänster/produkter med hög kvalitet och god vinstmarginal

2) Landsbygdsföretag som arbetat på den svenska marknaden, som vill vidareutveckla sig och vända sig till den internationella marknaden genom att erbjuda efterfrågade tjänster/produkter med hög kvalitet och god vinstmarginal.

Vår affärsidé är:
”Att utveckla dig och dina affärer för att bättre möta framtidens gäster!”