Världsnaturfonden WWF

Pressinbjudan

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 15:08 CEST

Välkommen till presentationen av en unik bok om ett vanligt träd: ”Asp – darrar min asp, myllrar min värld”. Möt bokens författare Bengt Ehnström och illustratör Martin Holmer som guidar bland färgsprakande höstaspar.

Boken är ett samarbete mellan CBM, Centrum för biologisk mångfald vid SLU, Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF.

Plats:      Skansen, ingång Sollidenporten
Tid:         Fredag den 19 oktober, kl 10.30

Vi bjuder på vackra böcker, lunchmackor med dryck och kaffe.

Boken är den första sammanställningen av aspens biologiska rikedom. Mer än 500 olika arter lever i och av asp. Hittills har aspen mest varit känd för att ge virke till tänkstickor, massa och värmeflis. Nu är det dags för skogsbolag och andra att få upp ögonen för den roll som aspen spelar för naturens mångfald som omfattar såväl den blåskimrande aspfjärilen, den smaragdgröna aspvedbocken, de knallröda aspglansbaggarna, den hiskeliga violettbandade knäpparlarven som den sällsynta vitryggiga hackspetten.

I denna bok hyllas aspens både biologiska och ekonomiska värden. Under alla sina levnadsstadier är varje asp en biologisk skattkammare. Med den här boken hoppas vi att fler ska hitta till aspens värld och att parkförvaltare, markägare och skogsbolag ska inspireras att skydda och värna asprika miljöer.

Boken har producerats av en arbetsgrupp med Håkan Tunón, Centrum för biologisk mångfald CBM, Tom Arnbom, Världsnaturfonden WWF, Isak Isaksson och Eva-Lena Neiman, Naturskyddsföreningen. Bokens layout är gjord av Hanna Eliasson, CBM.

Välkommen!
Anmäl dig gärna!