LO

Pressinbjudan: Årets vinnare av Användarnas IT-pris presenteras

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2010 15:45 CET

UsersAward har för tionde gången anordnat tävlingen Användarnas IT-pris. I år sker det i samverkan med VINNOVA, KTH och World Usability Day (WUD). De fem finalister som tävlar om prissumman på 50 000 kronor kommer innan prisutdelningen att presentera sina lösningar.

Det unika med Användarnas IT-Pris är att de nominerade bidragen endast utvärderas av dess användare. Bakgrunden till priset är att UsersAward 1999 beslöt att genom en användarorienterad tävling för att visa att det är fullt möjligt att utveckla och införa goda IT-lösningar som både uppfyller kraven på hög effektivitet och god användbarhet.

Problemen med IT på jobbet är sällan av tekniskt natur utan beror oftast på att systemen utvecklas och införs på arbetsplatser i strid mot grundläggande kunskaper och erfarenheter. Tävlingen har under åren bevisat riktigheten i forskningens rön; att en hög användardelaktighet under de kritiska momenten nästan alltid leder till ökad effektivitet och hög användbarhet, d.v.s. att systemet väl löser de uppgifter det är av-sett till. Tävlingen ger den goda IT-användningen ett ansikte och pekar på metoder och arbetssätt som kan tjäna som föredöme för IT-branschen och deras kunder.

Dåliga IT-lösningar kostar svenskt samhälle och näringsliv mångmiljardbelopp varje år. Användarnas IT-pris visar att det inte behöver vara så.

Tid: Torsdagen den 11 november kl. 9.00-12.00
Plats: Folkets Hus i Stockholm