Regionförbundet Örebro

Pressinbjudan - Är solel vägen för att nå klimatmålen eller kostar den mer än den smakar?

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 08:34 CEST

Tid: Tisdag 27 maj klockan 9-12
Plats: City Konferenscenter, Klostergatan 23 i Örebro

Hur ser de politiska målen, visionerna och ambitionerna för solenergin ut i vår region? Kommer det till exempel att byggas stora parker för solel? Och är mer solel vägen för att nå klimatmålen eller kostar den mer än den smakar? Detta är frågor som kommunpolitiker och bransch kommer att diskutera under ett seminarium i Örebro på tisdag.

Programmet:

09.30 Inledning

09.40 MegaWatt-parken, en synlig miljöinsats
I februari invigdes Nordens största solpark för produktion av el, Megawattparken. Parken har en effekt på 1 miljon Watt och ligger längs E18 mellan Västerås och Enköping. Den är ett samarbete mellan Mälarenergi AB och Kraftpojkarna AB.
Christian Tapper, Kraftpojkarna

10.10 Örebro kommun planerar för mer solenergi
Kommunens mål är att bli självförsörjande på förnybar el år 2020. Planen för utbyggnad av solel presenteras och den nya solelkartan visas.
Niklas Jakobsson, Örebro kommun

10.45 Hur realiseras kommunala miljömål
Paneldiskussion om att gå från politisk vision till verkstad. Om möjliga nyttor och samverkanslösningar och främjande insatser för att nå hela vägen.

• Katarina Raneborn Askersunds kommun

• Björn Sundin, Örebro kommun

• Anders Ceder, Lindesbergs kommun

• Christian Tapper, Kraftpojkarna

• Anders Anté, Linde energi

• Jan Öholm Kumla kommunfastigheter

11.45 Summering, avslut

Soldagarna i Örebroregionen:
Seminariet är en del av den nationella kampanjen Solenergidagarna, som i sin tur är en del av European Solardays. European Solar Days är den största solenergikampanjen i Europa med mer än 20 deltagande länder och har genomförts varje år i maj månad sedan 2002.

I Sverige drivs kampanjen av Energikontoren Sverige med stöd från Energimyndigheten. Målet är att höja kunskapen och intresset för solenergi hos allmänheten och andra målgrupper. Under 2013 arrangerades 180 aktiviteter under Soldagarna. Under 2014 kommer ännu flera mässor, studiebesök, föreläsningar och andra aktiviteter att anordnas.

Programmet finns på www.solardays.se

För mer information:
Dag Lundblad, projektledare, Energikontoret Regionförbundet Örebro
E-post: dag.lundblad@regionorebro.se
: 019-602 63 29

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.