Hungerprojektet

PRESSINBJUDAN: Att vinna Hungerspelen – en av vår tids största utmaningar

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2017 12:03 CEST

Här får du chansen att ta del av botemedlet för hunger och fattigdom.

Hur kan en niondel av världens befolkning inte ha tillräckligt med mat när samma värld slänger en tredjedel av all mat som produceras? Vad har hunger och ojämställda förhållanden i världen för relation? Hur kan vi i Sverige påverka?

På fredag kl. 16.00–17.00, under hållbarhetsfestivalen Stockholm Act, kommer vi på Hungerprojektet hålla i ett panelsamtal om den erfarenhet vi har av att bekämpa fattigdom och hunger. Hör Diana Amini från H&M Foundation, Parul Sharma från Advokatfirman Vinge och John Coonrod från The Hunger Project debattera frågan! Läs mer och anmäl dig här.

För att utrota hungern krävs inte bara mat, det krävs ett uppvaknande. Vi är övertygande om att när kvinnorna får ett större spelrum i världen så kommer vi klara ut hungerspelet till år 2030. Därefter kan vi säga att 2030 var ett bra år, att den viktiga punkten i FN:s agenda om de globala målen för hållbar utveckling uppnåddes. Året då hunger inte längre var något problem.

Hungerprojektet är en global, ideell, politiskt och religiöst obunden organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa kronisk hunger och fattigdom i världen. Organisationen är verksam i Afrika, Latinamerika, Indien och Bangladesh och har sitt globala sekreteriat i New York. Organisationen har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto. Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se och www.thp.org