Kista Science City AB

Pressinbjudan: Avtalsskrivning idag för ny IT-gymnasieskola i Kista Science City

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2012 13:32 CEST

Torsdag den 31:e maj är det avtalsskrivning mellan alla inblandade parter samt representanter från offentlig sektor och näringslivet. Skolans samarbetsparter är Ericsson, IBM, Microsoft och TCS (Tata Consulting Services från Indien) samt KTH och Stockholms universitet. Utöver samarbetsparter kommer Indiens ambassadör, Ashok Sajjanhar och skolborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm, att närvara.

Hösten 2013 slår SSIS upp sina portar för den första årskullen elever på Sveriges mest spännande gymnasieskola. Utbildningen har inriktning mot vetenskap, entreprenörskap och innovation och ska förbereda eleverna för studier på högskolans tekniska utbildningar. Utbildningen bygger på Teknikprogrammets inriktning mot Informations- och medieteknik och avgångseleverna kommer att vara väl rustade för att ta anställning på globala högteknologiska företag.

Avtalsskrivning med medföljande presentation och mingel äger rum kl 17.00 och leds av projektansvarige Attila Szabo, Stockholms stads prisbelönte pedagog. SSIS bjuder in pressen till att ställa frågor inför och under avtalsskrivningen.

Plats: Kista Science Tower, Stockholm
Datum: Torsdag 31:e maj
Tid: 17.00-19.00
Mer info: www.stockholmscience.se

För frågor angående avtalsskrivning samt SSIS:
Attila Szabo, projektansvarig SSIS, attila.szabo@stockholm.se, 08 -508 33 751

Om SSIS
Stockhom Science & Innovation School är en ny kommunal gymnasieskola med fokus på vetenskap, entreprenörskap och innovation. Det unika med skolan är en undervisningen med kontinuerlig expertnärvaro från näringslivet, vetenskapligt förankrad pedagogik, arbetsplatsbesök utanför Norden samt verklighetsanknutna projekt i samverkan med näringslivet. Skolans första elever börjar till höstterminen 2013 och undervisningen kommer att ske i toppmoderna lokaler utformade speciellt för ändamålet.

KSC AB arbetar med att utveckla Kista Science City. Vår uppgift är att förbättra villkoren för de verksamma i regionen genom att verka för givande samarbeten mellan företag, forskning, akademi och staden. Vi samordnar flera av de nätverk, projekt, evenemang och mötesplatser som utgör motorn i Kista Science Citys ekosystem för utveckling och tillväxt. KSC AB arbetar även med att marknadsföra Kista Science City lokalt, regionalt och internationellt.