Balfour Beatty Rail

Pressinbjudan: Balfour Beatty Rail AB behöver rekrytera 100 nya medarbetare i Västra Götalandsregionen

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 08:20 CET

Balfour Beatty Rail AB, verksamt inom järnvägsinfrastrukturområdet meddelar idag den 19 januari att företaget behöver rekrytera 100 nya medarbetare i Västra Götalandsregionen.

Välkommen till vårt informationsmöte den 20 januari

Tid:                kl. 16.00 -16.45  för media
                      (Informationsmötet hålls mellan kl. 16.00 och kl. 20.00,
                      allmän företagspresentation och information om Drift & Underhåll av järnvägsbanor i Västra Götaland hålls kl. 17.00 samt kl.18.30)

Plats:              Hotell Winn Göteborg, Gamla Tingstadsgatan 1, Hisings backa

2009 blev ett mycket framgångsrikt år för Balfour Beatty Rail, orderingången blev rekordstor. En av de största framgångarna var beställningen avseende tre entreprenader för Drift & underhållet av järnvägsbanor i Västra Götaland omfattande 1273 km järnväg och för dessa entreprenader behöver vi nu rekrytera ca 100 nya medarbetare i regionen.

Pressen hälsas välkommen till vårt informationsmöte där Ni kommer att få möta vår VD Magnus Jonasson, Personalchefen Anita Rogard, vår affärsområdeschef Carola Alzén, Projektchefen för Drift & Underhåll Västra Götaland Cliff Eriksson. Under träffen kommer vi att presentera oss som arbetsgivare, om vårt åtagande drift & underhåll av järnvägsbanor i Västra Götaland, var vi kommer att etablera oss och vilka vi behöver rekrytera.

Balfour Beatty Rail kommer även att hålla informationsmöten i följande städer:

Öppet hus: kl. 16.00 - 20.00

27 januari    Trollhättan
(Plats: Folkets hus/Kulturhuset, Kungsgatan 25)

3 februari    Falköping
(Plats: Medborgarhuset, Margareta salen, Medborgarplatsen 3)

10 februari   Göteborg
(Plats: Hotell Winn, Gamla Tingstadsgatan 1, Hisings backa)

Slut

Kontaktinformation:

Balfour Beatty Rail AB
Besöksadress: Nätverksgatan 7
SE-721  08 VÄSTERÅS, Sweden

Kristina Halm, Marknadskommunikatör
Tel:                +46 21 154402/ mobil: 070-570 37 38
E-post:            kristina.halm@bbrail.com (dock inte tillgänglig via e-post den 20 januari)

Pressinformation – Balfour Beatty

Den internationella bygg- och anläggningskoncernen Balfour Beatty grundades 1909 av George Balfour och Andrew Beatty. Koncernen har ca 53 000 anställda världen över.

Företaget är uppdelat på 4 verksamhetsområden:

1)        Byggnation
som omfattar projektering, byggnation och underhåll av stora byggnader och byggnadskomplex.

2)        Anläggning
som omfattar projektering och byggnation av komplexa anläggningar såsom broar, motorvägar, hamnar

3)        Järnvägsinfrastruktur
som omfattar projektering, byggande och underhåll av järnvägsanläggningar

4)        Investering
som omfattar finansiering av stora infrastrukturprojekt (PPP-projekt som i Sverige benämns OPS projekt)

Balfour Beatty-koncernen hade en omsättning 2008 på 108 miljarder kronor och en orderstock på 154 miljarder kronor. Under 2009 förvärvas det amerikanska konsultföretaget Parsons Brinckerhoff (med ca 13 000 medarbetare)

Verksamhetsområdet Balfour Beatty Rail med ledning i England är ett järnvägsföretag som har aktiviteter i framförallt Europa, USA och Asien. År 2008 omsatte Balfour Beatty Rail ca 11,9 miljarder kronor och sysselsatte 6 100 anställda.

Balfour Beatty Rail AB

• Balfour Beatty Rail AB är verksamt inom området infrastruktur för järnvägar avseende kraftförsörjning, kontaktledning, spårläggning, signal & tele samt järnvägsunderhåll och kan leverera allt från enskilda komponenter till kompletta anläggningar. Företaget sysselsätter drygt 300 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor.
  • Balfour Beatty Rail AB med sitt huvudkontor i Västerås, har sin hemmamarknad inom Norden och Baltikum men är även verksamt i Korea, Malaysia och Turkiet.
  • 2004 etablerades det norska Balfour Beatty kontoret i Sandvika strax utanför Oslo.
  • 2007 (februari) förvärvade Balfour Beatty Rail AB signal- och telekommunikationsenheten Traffic Systems från Saab Communication (omfattar ca 30 anställda)
  • 2007 (Juli) förvärvade Balfour Beatty Rail AB järnvägsföretagen Carillion Rail Sverige AB och Carillion Rail Danmark A/S (omfattar ca 260 anställda)
  • 2009 når Balfour Beatty Rail AB en rekordstor orderingång. Företaget femfaldigar sin orderingång jämfört med år 2008. Den enskilt största beställningen, består av tre entreprenader och avser Drift & underhåll av järnvägsbanorna i Västra Götaland totalt 127 mil.  Avtalen sträcker sig över fem år med start 1 september 2010 och är totalentreprenader med funktionsåtagande. Kontrakten skall genomföras under så kallad utökad samverkan mellan beställare och entreprenör och innehåller option på förlängning på totalt två år.

Mer information om Balfour Beatty Rail finns på;
www.bbrail.se, www.bbrail.com, www.balfourbeatty.com

Balfour Beatty Rail med huvudkontor i England är en internationell järnvägskoncern som har aktiviteter i framförallt Europa, USA och Asien. År 2008 omsatte Balfour Beatty-koncernen 108 miljarder kronor och en orderstock på 154 miljarder kronor. Det svenska bolaget med ca 300 anställda omsatte ca 900 miljoner kronor.