Fackförbundet ST

Pressinbjudan: Brevskrivarverkstad på Sergels Torg mot morden i Colombia

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 09:53 CET

Tillsammans med Amnesty ordnar fackförbunden Kommunal, SKTF, Akademikerförbundet SSR, ST och SEKO en stor brevskrivarverkstad på Sergels Torg vid Kulturhuset. På plats finns Sture Nordh, TCOs ordförande, och förbundsstyrelserna från ST, SKTF och Akademikerförbundet SSR. Deras uppdrag: att få stockholmarna att skriva massor med protestbrev till Colombias president Álvaro Uribe Vélez. Samtidigt uppmanar förbunden sina medlemmar att protestera mot våldet och situationen i Colombia genom att skriva protestbrev, som kommer att finnas på förbundens hemsidor. Tillsammans har de fem facken 1 085 000 medlemmar.

2002 mördades 184 fackliga företrädare i Colombia - världens farligaste land för facklig verksamhet. Detta har skett utan att någon har ställts till svars. Tillsammans ordnar Kommunal, SKTF, Akademikerförbundet SSR, ST och SEKO en rad aktiviteter i samband med den internationella dagen för mänskliga rättighetern, den 10 december. Två colombianska fackliga företrädare är inbjudna för att berätta om hur det är att riskera sina liv för det fackliga arbetet. Samtidigt pågår manifestationer runtom i världen för att uppmärksamma situationen i Colombia och kampen för fackliga rättigheter, som är mänskliga rättigheter.

TID: onsdagen den 10 december kl 13-14
PLATS: utanför entrén till Kulturhuset och nere vid Sergels Torg
MEDVERKANDE: Sture Nordh, ordförande i TCO, förbundsstyrelserna i ST, SKTF och Akademikerförbundet SSR, Amnesty m fl.

På kvällen fortsätter Amnesty manifestationen i ett fackeltåg för yttrandefrihet, pressfrihet och fackliga rättigheter från Norra Bantorget till Norrmalms Torg (Stockholm). Samling senast kl 18.

För mer information, välkommen att kontakta:
Inga-Lena Wallin, internationell sekreterare, Kommunal, tel 070-629 03 37
Maria Martinsson, pressombudsman, SKTF, tel 070-655 50 48