Regionförbundet Örebro

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2014 08:27 CEST

Tid: Torsdag 18 september klockan 17-19.30
Plats: Tegelbruket, Lertagsgatan 2, Örebro

Barn och ungas fritidsresande står i fokus under Trafikantveckan som startade idag 16 september och håller på till och med måndag 22 september.

En färsk undersökning som Energikontoren Sverige låtit undersökningsföretaget Markör ta fram om svenska barn och ungas resor till idrotten visar att cirka 40 procent av alla barn och unga mellan 10-16 år alltid blir skjutsade i bil till sin träning. 31 procent av blir skjutsade i snitt varannan gång och tar sig själv till träningen den andra hälften. 72 procent blir alltså regelbundet skjutsade i bil till sina idrottsaktiviteter.

För att stimulera till ökat cyklande till fritidsaktiviteter ordnar Cykelfrämjandet Örebro, SISU Idrottsutbildarna Örebro och Energikontoret Regionförbundet Örebro en cykelkväll på Tegelbruket. Besökarna kommer att kunna säkerhetstesta sin cykel och gå en tipspromenad med fina priser. Vi delar också ut sadelskydd och reflexband och informerar ledare och föräldrar om hur de kan underlätta för barn och unga att cykla.

Journalister är välkomna att delta.

Kontakt: Katarina Bååth, Energikontoret Regionförbundet Örebro, 019-602 63 74

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.