Svensk Form

Pressträff 6 september kl 16:30, vernissage kl 17-20

Utställningen visas 7 september – 7 oktober 2007

Svensk Form Stockholm, Skeppsholmen

Utställningen Nederländsk bokdesign visar de 33 bäst formgivna böckerna från Nederländerna 2006, utvalda av en jury som har tagit hänsyn till grafisk design, typografi, tryck och bokbinderi. Bland formgivarna märks Irma Boom, Karel Martens och Mevis & van Deursen. Två av böckerna som visas fick även utnämningen Schönste Bücher aus aller Welt vid bokmässan i Leipzig i mars 2006. Böckerna, Sheila Hicks. Weaving as Metaphor och OOG / EYE, är båda designade av Irma Boom.

Själva utställningsformen kommer inbjuda till att slå sig ner och bläddra i, läsa och skärskåda böckerna. Parallellt med den fysiska utställningen visas böckerna digitalt på tidningen Cap&Designs hemsida. Varje dag under utställningsperioden presenteras en av böckerna mer ingående så att utställningen når hela landet. Utställningen, nu för första gången i Stockholm, visas också i Amsterdam, Haag och på bokmässan i Frankfurt.

Nederländsk bokdesign är ett samarbete mellan Svensk Form, Svenska Tecknare, Typograficirkeln och Cap&Design.

Svensk Form Stockholm

www.typograficirkeln.se

www.svenskatecknare.se

www.svenskform.se

www.capdesign.idg.se

Kajsa Hernell
Marknadschef/Marketing manager
Svensk Form
The Swedish Society of Crafts and Design
Holmamiralens väg 2

Ph: +46(0)8 463 31 97
Cell: +46(0)708 77 88 09

Svensk Form är en ideell medlemsförening vars syfte
är att lyfta fram svensk form och design i Sverige och internationellt.
Läs FORM, utöka ditt kontaktnät och fördjupa dina kunskaper - bli medlem!
www.svenskform.se