SIS, Swedish Standards Institute

Pressinbjudan: Digital bildhantering kräver nya standarder

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2004 10:08 CEST

Hur ska vi lagra våra digitala dokument i framtiden? Kan man kontrollera om någon i efterhand har gjort ändringar i ett pdf-dokument? Vet vi att dokumenten inte förvanskats? Och är det rätt färger som blir återgivna när vi lagrat en bild digitalt? Vilka nya standarder för digitala kameror är på gång? Standarderna har tidigare bara varit anpassade till den analoga tekniken.
Detta är några av de frågor som fyra av världens ledande experterna på digital bildhantering kommer till Sverige för att tala om. Välkommen till seminariet den 7 juni om du vill veta mer om de senaste standarderna för dokumentation, bilder, hantering av PDF-dokument, fotografier, aktuell teknik, framställning och hantering av bilder. Hela seminariet hålls på engelska. SIS, Swedish Standards Institute representerar Sverige i detta standardiseringsarbete.

PROGRAM
13:00 – 13:30 Presentation Torbjörn Cederholm SIS
13:30 – 14:30 Long-term electronic preservation - Use of PDF/A Scott Foshee, Adobe.
15:00 – 16:00 Colour processing for digital photography Jack Holm , HP
16:00 – 16:30 Science Based Digital Image Performance Standards Don Williams, Kodak
and Dietmar Wüller, Ivent

Tid: Kl. 13:30 - 16:30.
Plats: Seminariet äger rum hos SIS, Swedish Standards Institute, Sankt Paulsgatan 6 i Stockholm, Tunnelbana Slussen.

Anmälan: Görs senast den 3 juni till victoria.jonsson@sis.se.
Fax: 08-555 521 09 eller Tel: 08-555 521 97
Ange ditt namn, kontaktuppgifter samt tidning/kanal du kommer från.

För mer information:
Monica S. Forsberg, projektledare SIS, tfn: 08 - 555 524 96, monica.stahl.forsberg@sis.se
Victoria Jonsson, presskontakt på SIS, tfn: 08-555 520 97, victoria.jonsson@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i
standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad.
Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare.
SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsätter årligen cirka
MSEK 200 och har 155 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna
CEN (europeisk) och ISO (global).