DreamHack AB

Pressinbjudan DreamHack Winter 2006

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 13:48 CET

På torsdag 30 november klockan 08.00 öppnar grindarna till DreamHack Winter i Jönköping, världens största datorfestival. 10.000 spelsugna ungdomar samlas under fyra dagar på Elmia för att umgås, utvecklas och inte minst tävla!

Torsdagsmorgonens grindöppning är något utöver det vanliga. Under natten och tidig morgon har 100-tals ungdomar köat för att snabbt komma in i hallarna. Och när klockan närmar sig 08.00 kommer stora delar av de 10.000 deltagarna att vara på gång mot DreamHacks entré på Elmia.

Vi inte bara tror, utan vet, att just öppningsbilderna är intressanta för press, radio och TV. Därför bjuder vi in till pressträff på morgonen. Efter att DreamHack öppnats är ni välkomna på frukost och pressmöte där du får veta vad DreamHack egentligen är, hur det började och varför arrangemanget vuxit ut till världens största datorfestival. Visste du förresten att det finns ett stort antal spelare inom den genré som är heltidsproffs? Om detta ska vi också berätta.

Så här ser programmet ut för pressträffen

Torsdag 30 november

07.40 samling vid entrén till Elmia Kongress- och Konserthus. Kort promenad till entrén för DreamHack.

08.30 Pressträff med frukost
Här möter du Martin Öjes och Kenny Eklund, entreprenörerna som för elva år sedan startade Dreamhack. Det som i dag vuxit ut till världens största datorfestival. Representanter från internationella speltuneringen Cyberathlete Professional League finns också på plats, bland annat för att berätta om professionellt dataspelande.

Intressanta hålltider för DreamHack Winter 2006

Torsdag 30 november

07.40 Pressträff. Samling vid entrén till Elmia Kongress- och Konserthus.

16.00 Officiell invigning av DreamHack Winter 2006. När Martin Öjes förklarar DreamHack invigt släcks all belysning och musiken strömmar ur högtalarna. Spelet kan börja!

Fredag 1 december

13.00 Proffsspelare från Kina.
Träff med fem unga kinesiska tjejer som spelar dataspel på heltid. Nu besöker de Sverige för första gången för att mäta sig med den europeiska eliten i DreamHacks tjejturnering.
På plats finns också Skandinaviens mest kända tjejspelare, topplaget Les Seules.

18.30 Världsrekord noteras av Guinness World Records.
DreamHack Winter 2006 siktar på att bli världens största datorfestival. Representant från brittiska Guiness World Records är på plats för kontrollräkning och kommer att tillkännage om det blir världsrekord eller ej.

Lördag 2 december

19.00 Finalpasset inleds
Finaler i alla speltävlingar. Nordens bästa spelare fightas om en plats i slutfinalen i CPL som arrangeras i Dallas, Texas.

Söndag 3 december

10.00 DreamHack Winter 2006 avslutas.
Nätverket bryts och deltagarna tar sig hem.