Dunkers Kulturhus

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 09:22 CEST

Disarming Matter

10 oktober 2008-1 februari 2009 på Dunkers kulturhus

Curatorn Chris Sharp från Paris presenterar höstens stora konststutställning Disarming Matter på Dunkers kulturhus med en rad internationellt kända konstnärer. Däribland skotska Douglas Gordon, tyska Ulla von Brandenburg och Ariel Orozco från Kuba. Totalt medverkar 13 konstnärer. Chris Sharpär redan nu på plats i Dunkers kulturhus för att arbeta med utställningen.

Poetiska installationer

Bildäck som bränner gummi, trästockar som sakta bryts av, ljusexperiment, foto och video. Disarming Matter är en utställning som har det mesta, det finns till och med en Oscarvinnare bland de utställande konstnärerna. Dessutom får vi lära oss hur länge en man vars huvud nyss blivit avhugget reagerar på sitt namn. Till utställningen finns en katalog.

Mer om Chris Sharp

Curator Chris Sharp är född 1974 i USA, men bor och arbetar numera som frilansande curator och skribent i Paris. Han är inbjuden som en av två internationella curators att delta i pilot-projektet Residency Far Away So Close 2008, vilket är Sveriges första residency program för konstcuratorer.

Chris Sharp är före detta nyhetsredaktör på konsttidskriften Flash Art i Milano, Italien. Han har tidigare jobbat som frilansande curator på Galerie Suzanne Tarasiève, Paris och In Situ: Fabienne Leclerc, Paris, 2006-2007.

Malmö Konstmuseum, som också deltar i residency programmet för konstcuratorer, gästas av curatorn Gabrielle Giattino från New York vars utställning invigdes i augusti.

Deltagande konstnärer:

Ulla von Brandenburg (DE), Jeff Feld (US), Douglas Gordon (GB), Alexandre Estrela (PT), Alexander Gutke (SE), Ariel Orozco (CU), Mandla Reuter (DE), Michael Sailstorfer (DE), Pierre Bismuth (FR), Alice Guareschi (IT), Evariste Richer (FR), Arcangelo Sassolino (IT), André Guedes (PT)

Intervju Chris Sharp

Vill ni redan nu intervjua Chris Sharp, kontakta Karolina Falkheimer, informationschef Dunkers kulturhus, karolina.falkheimer@helsingborg.se, 042-10 74 84 alt Magnus Jensner, 1:e konstintendent, Dunkers Kulturhus +46(0)42-10 45 08 alt +46(0)705-19 95 08, magnus.jensner@helsingborg.se.

Välkommen på pressvisning

Datum: torsdag 9 oktober 2008 ger vi er en möjlighet att få en tjuvtitt på den nästintill färdiga utställningen och samtala med ett par av de medverkande konstnärerna. Då finns även katalogen på plats.

Tid: 10.30

Plats: Dunkers kulturhus, Utställningshallen, plan 3

Medverkande: Magnus Jensner, 1:e konstintendent, Dunkers kulturhus och Chris Sharp, gästcurator. Vi bjuder på lätt lunch.

Anmäl att du kommer till: Karolina Falkheimer, informationschef Dunkers kulturhus, karolina.falkheimer@helsingborg.se, 042-10 74 84

Disarming Matter

Vernissage: fredag 10 oktober 2007 18.00-20.00, presentation 19.00. Dunkers kulturhus vernissager är öppna för allmänheten, fri entré

Utställningsperiod: 11 oktober 2008 - 1 februari 2009

Konstnärssamtal: lördag 11 oktober 15.00, då gästcuratorn Chris Sharp samtalar om utställningen med Magnus Jensner, 1:e konstintendent, Dunkers kulturhus.

Mer info: Magnus Jensner, 1:e konstintendent, Dunkers Kulturhus +46(0)42-10 45 08 alt +46(0)705-19 95 08, magnus.jensner@helsingborg.se

Pressbilder: www.dunkerskulturhus.se

Mer om Residency Far Away So Close

Residency Far Away So Close är ett mobilt residency program för internationella curatorer i Öresundsregionen och det första residency programmet för curatorer i Sverige. Projektet undersöker, diskuterar och stödjer curatorers roll och arbetssituation i förhållande till gallerier, institutioner, konstnärer och publik på den internationella konstscenen, genom att skapa en konkret arbetssituation. Pilotprojektet 2008 drivs av Farawaysoclose i samarbete med Malmö Konstmuseum och Dunkers kulturhus. Läs mer: http://www.farawaysoclose.se/