Folkpartiet

Pressinbjudan från Vision Europa

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2003 10:27 CEST

Euron ger konsumenterna nya möjligheter

Konsumenterna har mycket att vinna på att Sverige inför euron som valuta. Men det är viktigt med noggranna förberedelser. Bland annat måste vi försäkra oss om att priserna inte smyghöjs, till exempel genom att lära av Belgiens lyckade eurointroduktion.

På ett seminarium i morgon, tisdagen den 19 augusti, diskuteras eurointrädets konsekvenser för de svenska konsumenterna. På seminariet medverkar bland andra Jan Smets, direktör vid Belgiens riksbank och general för införandet av euron i Belgien, Niklas Nordström, kommunalråd (s), Karin Pilsäter, riksdagsledamot (fp), Charlotte Hedin, Sveriges konsumentråd, Kjerstin Genell Andrén, Sveriges pensionärsförbund samt Jan-Erik Nyberg, ekonom och projektledare i konsumentfrågor.

Seminariet tar upp följande frågor:
·Hur priskontrollen kan ordnas inför och efter en eurointroduktion
·Konsumenternas nya möjligheter till jämförelser, prispress m m med euron
·Hur konsumenträtten bör stärkas för att underlätta köp över gränserna

Tid: Kl 9-12.30, tisdagen den 19 augusti 2003
9.00 Pressträff med Jan Smets, Marit Paulsen, Karin Pilsäter och Niklas Nordström
Plats: Folkpartiets förtroenderådsrum, Ledamotshuset, Mynttorget 2, Stockholm

Observera att pressträffen och seminariet delvis är på engelska.

Välkommen!

VisionEuropa är en partipolitiskt obunden samtalsgrupp för Europavänliga debattörer med olika bakgrund, som ska verka för ett ja i höstens folkomröstning. I styrelsen, där Marit Paulsen, Europaparlamentariker (fp), är ordförande, ingår Karl Erik Olsson, Europa-parlamentariker, Anna Ekström , ordförande i Saco, Berra Åhnberg, metallombudsman, Niklas Nordström, kommunalråd i Nacka, Anders Carlberg, chef för Fryshuset, Stig Ramel, VD i Nobelstiftelsen 1972 ? 1992, Hans Bergström, skribent och statsvetare samt Cecilia Wigström, riksdagsledamot från Göteborg. Verkställande ledamot i styrelsen är Folke Hammarlind, som var presschef för JA-kampanjen i 1994 års folkomröstning.

Susanne Hagbard, Pressekreterare Vision Europa
08-786 43 19, 0708- 82 76 72 susanne.hagbard@visioneuropa.nu