Meet In Grid, fd RAU

Pressinbjudan: Fullsatt riksdagsseminarium om svensk edtech - det svarta hålet

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2016 14:05 CEST

Edtech är en stark tillväxtbransch internationellt. Intresset från internationella investerare är stort, beroende på att Sverige producerat flera “unicorns”, nya bolag med hög innovationsgrad som Spotify, Klarna, King och Mojang. Det kokar på den svenska startup-scenen. Men var finns de svenska edtech-bolagen?

Maria Stockhaus (m) och Lars Hjälmered, Näringsutskottet arrangerar tillsammans med EdTech Sweden ett fullsatt frukostseminarium i riksdagen den 11 maj för att undersöka den potential Sverige har inom edtech, en bransch som ökar konkurrenskraften på både individ och nationell nivå.

Programmet:
Det svenska startup-undret
Det kokar på den svenska startup-scenen. Intresset från internationella investerare är stort, kanske beroende på att Sverige producerat flera “unicorns”, nya bolag som som inom fem år blivit värderade till över en miljard som; Spotify, Klarna, King och Mojang. Vad beror det på?

Panel: Robin Teigland, forskar i startups på Handelshögskolan & Magnus Lundin, VD Swedish Incubators and Science Parks-SISP

Internationellt perspektiv: Svensk edtech - det svarta hålet
Edtech, en tillväxtbransch internationellt. Effektiva och innovativa lösningar möter det växande behovet av utbildning för yrkesverksamma och den formella utbildningssektorn i stort, därför växer branschen. Den svenska edtech-branschen har inte varit kartlagd och vi vet inte hur stor den är. EdTech Sweden har påbörjat en kartläggning

Panel: Alexander Alvsilver, Senior Programme Manager, Vinnova, Eilif Trondsen, Chair Entrepreneurship and Learning, Silicon Vikings & Jannie Jeppesen, EdTech Sweden

EdTech Norway och Oulu EduLAB - nordiska föregångare
I många år har IKT-Norge (norsk motsvarighet till IT och Telekomföretagen) drivit frågan om edtech som en tillväxtbransch och en kommande exportvara för Norge. Positionering och varumärkesbyggande internationellt har gett goda resultat, med en levande och växande sektor. Nystartade Oslo EdTech Cluster är en del i den strategin för sådd av nya företag och startups. Vad kan vi lära av Norge?

Panel: Heidi Arnesen Austlid, direktör IKT-Norge & Blair Stevenson, EduLAB Master, Oulu University of Applied Sciences

Svenska edtech startups - utmaningar och möjligheter
Ett samtal med svenska edtech startups, i olika skeden, om förutsättningar, utmaningar och möjligheter för att ta fram innovativa lösningar och få ut dem på marknaden.

Panel: Nima Marefat, vVD Digiexam (Grow-startup), Johan Sanderoth, vVD EdQu & Åsa Steholt Vernersson, VD Gleerups Utbildning

Moderator för seminariet: Ulf Skarin, Kreativ chef, Veckans Affärer

När: 11 maj, 8.00-10.00
Var: Myntmatsalen, Riksdagshuset, Riksgatan 1
Värd: Maria Stockhaus (m) och Lars Hjälmered, (m) och EdTech Sweden
Hur: Pressanmälan görs till Moa Backman, Rektorsakademien Utveckling.
Mail: moa@rautveckling.se

EdTech Sweden är ett levande nätverk som i år har ett särskilt fokus på innovation. Vi lyfter fram svenska edtech startups som innovationskraft och tillväxtmarknad, årligen genom nyinstiftade EdTech Startup Awards

EdTech Swedens arrangörer, Rektorsakademien Utveckling, är samarrangörer till Skandinaviens största mötesplats för det moderna och innovativa lärandet, SETT som samlar förskolans till gymnasiets ledare/ lärare och består av en konferensdel och en utställning. Den arrangeras varje år i Stockholm, Malmö och Oslo och beräknas få 20.000 besök under 2016. Samarrangörer är Easyfairs och samarbetspartner är Lärarförbundet (Sverige) samt Utdanningsforbundet (Norge). SETT står för Scandinavian Educational Technology Transformation.