Entreprenörskapsforum

Pressinbjudan: Innovation management och Sveriges innovationsmönster

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 14:58 CET

Vissa innovationer skapas ur ett ögonblickets ingivelse, som en idé sprungen ur ett kreativt kaos. Men de allra flesta innovationer – i synnerhet de mest framgångsrika – är resultatet av medvetet och systematiskt sökande efter möjligheter. Den 8 mars bjuder Entreprenörskapsforum in till ett seminarium där just detta sökande – innovation management – och svensk innovationskraft tas upp.

T.ex. diskuteras: Hur kan kreativitet främjas och styras, förvaltas och utvecklas till färdiga produkter? Hur ser svenska innovationsmönster ut i ett innovationsekonomiskt perspektiv? Och hur ser det ut med förekomsten av uppfinnare vid universiteten och var utbildas uppfinnare, bärarna av framtidens idéer

Medverkar gör: Anna Brattström, forskare vid Handelshögskolan, som redogör för det aktuella forskningsläget inom området innovation management. Olof Ejermo, docent vid Lunds universitet, beskriver fältet innovationsekonomi samt presenterar data rörande Sveriges innovationsmönster. Emil Källström, riksdagledamot och forsknings- och innovationspolitisk talesman för Centerpartiet kommenterar. Diskussionen leds av Ulrika Stuart Hamilton, vice vd Entreprenörskapsforum.

Plats: Kungstornen Konferens, Södra Kungstornet, Kungsgatan 33, 2tr, Stockholm
Tid: torsdagen 8 mars kl. 15.00–17.00. Kaffe serveras från kl.14.30
Anmälan: mikael.jorstig@entreprenorskapsforum.se

Entreprenörskapsforum – forskning, nätverk och debatt för bättre förutsättningar för entreprenörskap, innovation och småföretag, www.entreprenorskapsforum.se