Tetra Pak

Pressinbjudan - IVL presenterar stor miljöstudie om förpackningar

Pressmeddelande  •  2009-08-26 09:01 CEST

Svenska butiker säljer årligen hundratals miljoner liter mjölk, juice och andra flytande livsmedel. Vilken roll spelar valet av förpackningsmaterial för miljön? Vilka förpackningar har minst klimatpåverkan om man ser till hela livscykeln?
Svenska Miljöinstitutet (IVL) har nyligen slutfört en omfattande nordisk studie av detta för icke kolsyrade drycker. Resultatet presenteras på ett frukostseminarium i Stockholm den 1 september. Miljödebattören Stefan Edman inleder kring behovet av mer aktiva miljöval.

En ökad medvetenhet om klimatförändringar har drivit på insikten om förpackningars miljöpåverkan. Det gäller inte bara val av material och återvinningsmöjligheter, utan samtliga miljöaspekter som förknippas med en förpackning under hela dess livscykel.

I en livscykelanalys (LCA), som Svenska Miljöinstitutet nu kan presentera, beräknas klimatpåverkan mycket noga och det blir möjligt att jämföra olika material, förpackningstyper och produktions- och logistiklösningar med varandra. Resultaten underlättar för förpacknings- och livsmedelsindustrin att finna lösningar för att minska sin klimatpåverkan.

På frukostseminariet deltar Elin Eriksson, Svenska Miljöinstitutet, Eva Axelsson, nordisk miljöchef på Tetra Pak, Stefan Hemingsson från Världsnaturfonden samt Stefan Edman.

I samband med seminariet finns möjlighet för media att ställa frågor.

Datum: tisdag 1 september
Tid: kl. 9.00 -10.15, frukost från 8.30
Plats: Nordic Sea Hotel, Rum Lagunen, Vasaplan 4 i Stockholm
Anmälan: Mare Vaske, mare.vaske@tetrapak.com, senast den 31 augusti.

För mer information:
Eva Milton, informationsdirektör Tetra Pak i Sverige, tel: 08-679 20 00.

OM TETRA PAK
Tetra Pak är världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. Vi samarbetar med våra kunder och leverantörer för att erbjuda säkra, innovativa och miljöanpassade produkter, som varje dag tillgodoser behovet hos miljontals människor över hela världen. Vi har fler än 20 000 anställda och verksamhet i över 150 länder. Vi tror på en långsiktig och hållbar attityd till vår affärsverksamhet och tar vårt ansvar som ledande i vår industri. Vårt motto "PROTECTS WHAT'S GOOD" uttrycker vår affärsfilosofi att göra livsmedel säkra och tillgängliga, överallt.
Mer information om Tetra Pak finner du på www.tetrapak.se och www.tetrapak.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom