FORES

Pressinbjudan: Klimatdebatt med EU-kandidaterna i morgon torsdag 08:00-12:00

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2019 15:22 CEST

Vilken klimatpolitik vill partierna se i Bryssel? Vem ska väljarna lägga sin röst på i stundande EU-val, och hur påverkar parlamentarikernas prioriteringar svensk och internationell klimatpolitik? Välkommen till ett förtroendefullt samtal och mingel med kandidater från Sveriges nio partier i Europaparlamentet.

Datum: I morgon torsdag 25 april 2019

Tid: Kl. 8.30–12.00 (Vi bjuder på frukost kl. 8.30-8.50)
Plats: Fores, Kungsbroplan 2, Stockholm

Fördelat över tre pass får partierna presentera sin klimatpolitik:

Klimatmålen
med Jytte Guteland (S), Malin Björk (V) och Peter Lundgren (SD)

Transporter
med Sara Skyttedal (KD), Alice Bah Kuhnke (MP) och Fredrick Federley (C)

Energi
med Tomas Tobé (M), Alicia Nathanson Thulin (Fi) och Maria Weimer (L)

Leder samtalet gör Klimattimmens Madeleine van der Veer, ansvarig för samhällspolitik, WWF och Mattias Goldmann, vd, Fores och grundare av 2030-sekretariatet. Efter samtalen bjuds publik och EU-parlamentariker till gemensamt mingel.

Program:

8.30: Dörrarna öppnas
Vi bjuder på kaffe och ostmacka.

08.50: WWF och Fores inleder
Vad bör EU uppnå för klimatet?

09-9.45: Klimatmålen
Hur ambitiösa ska EU vara, och hur mycket ska EU bestämma? Med S, SD, V

10-10.45: Transporter
Drivmedel, utsläppskrav, omställning till hållbara transporter. Med C, MP, KD

11-11.45: Energi
Energiunionen, stimulans till förnybart, effektivisering. Med M, Fi, L

11.45-12.00: Mingel med aspirerande Europaparlamentariker

Seminariet är gratis men kräver föranmälan. Anmäl dig här

Seminariet kommer också att livesändas och går att se i efterhand på Fores facebook: www.facebook.com/ForesSverige/

Fores har bokat ett antal intervjurum som kommer att vara tillgängliga för journalister. Kandidaterna har blivit förvarnade och ombedda att avsätta tid för intervjuer, har du som journalist inte planerat in en intervju i förväg finns det därför goda chanser att få till korta intervjuer med politiker i direkt anslutning till seminariet.

Presskontakt:
Emma Høen Bustos
emma.hoen.bustos@fores.se
076-6260610

Fores – Forum för reformer och entreprenörskap – är den gröna och liberala tankesmedjan. Vi vill förnya debatten i Sverige med tro på entreprenörskap, på människors möjligheter att själva forma sitt liv och på marknadsmässiga lösningar på samhällets utmaningar. Fores fyra programområden är det digitala samhället, ekonomiska reformer och entreprenörskap, migration och integration och klimat och miljö. Varje program har ett råd med stor akademisk tyngd och verksamheten leds övergripande av en styrelse med brett samhällsengagemang. Läs mer www.fores.se

2030-sekretariatet avser inom uppdraget att nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta för att maximera klimatnyttan, hitta gynnsamma modeller för statskassan, och ha ett lika fokus mellan de tre benen som utredningen tar avstamp i: Bilen (fordonsutvecklingen), Bränslet (bränsleutvecklingen) och förändringen i Beteendet. Läs mer på www.2030-sekretariatet.se