Marknadsbolaget

Pressinbjudan: Kreativitet för framtiden - Richard Gerver om vikten av att dagens skola möter framtidens utmaningar

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 10:52 CET

Den brittiske utbildningsgurun Richard Gerver är en av huvudtalarna under Vecka 45. Hans vardag består av att hjälpa skolor och myndigheter världen över att förändra utbildningssystemen så att de möter de utmaningar som våra barn och ungdomar står inför. När han inte fungerar som rådgivare åt brittiska regeringen. Eller tar emot utmärkelser för bästa pedagog. Nu besöker han oss!

Måndagen den 7 november besöks regionen och Sverige av Richard Gerver som arbetar för att utveckla medvetenheten om människors potential och kreativitet. Han pratar om vikten av att dagens skola möter framtidens utmaningar. Här finns en tydlig koppling till Sveriges nya läroplan – vi pratar om entreprenörskap i skolan, men hur gör man?

Föreläsningen hålls på engelska.

Tid: måndag 7 november, kl. 10.00-12.00
Plats: Linköping Konsert & Kongress

Tillsammans med inbjudna från utbildningsdepartementet, VINNOVA, Ericsson samt utbildningsansvariga politiker, tjänstemän och pedagoger från vår region finns Richard Gerver tillgänglig för intervju och foto i direkt anslutning till föreläsningen.

Omkring 13.30 finns Richard Gerver på plats under Inspiration Camp i Linköpings stadshus, tillsammans med den unga superentreprenören och projektledaren Marcus Nygren och 99 gymnasieungdomar som deltar i den interaktiva inspirationsdagen! Här finns förutom möjlighet att intervjua Richard Gerver även tillfälle att intervjua Marcus Nygren och de närvarande gymnasieungdomarna.

www.vecka45.se
Facebook: vecka45
Twitter: @Vecka45, #v45

För mer information och kontakt:
Björn Stafstedt, pressansvarig, InnovationskontorEtt, 0734-61 89 55
Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig, Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen, 0705-26 41 58
Maria Vestgöte, projektledare Vecka 45, 070-625 77 12

Satsningen Vecka 45 startade förra året. Vår idé och vårt initiativ om en vecka fullmatad med inspiration, kunskap och gemenskap blev en succé. Veckan visade att vår region är med och bidrar till vår egen och hela Sveriges positiva utveckling. Resultatet i form av 3 000 nyfikna besökare vid veckans 60 arrangemang översteg våra förväntningar.

Fjärde Storstadsregionen utgörs av tillväxtmotorerna Linköping och Norrköping samt ett stort antal attraktiva omkringliggande orter av olika storlek och karaktär. Vi är nära en halv miljon människor som bor i regionen med det bästa läget i Sverige. Med attraktiva jobb, boendemiljöer med närhet till land och hav, affärsidéer och forskning i världsklass konkurrerar vi framgångsrikt om etableringar, investeringar och kompetens.