Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Pressinbjudan: Kuskutbildningen tillbaka på Strömsholm

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 14:00 CET

Strömsholm planerar att starta en kuskutbildning för brukshästkörning hösten 2012. Med brukshästkörning menas körning med häst inom jordbruk, skogsbruk, skötsel av parker och  andra anläggningar, turism och utflykter samt körning med olika typer av vagnar. Åtta platser per termin ställs till förfogande och Yrkeshögskoleutbildningen varar ett år.

Vi är övertygade om att denna satsning kommer att slå väl ut i vårt land, nu och framöver. Intresset för att öka nyttjandet av häst i ett vidare perspektiv har mycket goda framtidsutsikter. Satsningen går också hand i hand med landets ambitioner att bättra på vår ekologi och miljö.  Elever som genomför utbildningen har goda förutsättningar att erbjuda miljövänliga  tjänster till kommuner och andra uppdragsgivare nu och i framtiden.

Vi startar projektet med att bjuda in till en Pressträff på Ryasjö Hästgård, Sexdrega, Västergötland Onsdagen den 23 november klockan 10.30

Program:
10.30-11.00 Samling på Ryasjö Hästgård, Sexdrega, Västergötland
11.00-11.45
Alla hälsas välkomna,  Lars-Åke Johansson, Ryasjö Hästgård
Bakgrundsbeskrivning av kuskutbildningen, Kåre Gustafson, Ordförande i BRUNTE
Att skapa förutsättningar för en utbildning,  Stefan Johanson, VD HNS
Presentation av utbildningen, Becky Evensen, Utbildningschef Ridskolan Strömsholm
Bevarandeaktiviteter för inhämska hästraser och kopplingar till Landsbygdsprogrammet,Göte Fridh, Jordbruksverket
11.45-12.15 Fältlunch
12.15-13.15 Uppvisning av brukshästar i arbete
13.15 Avslutning med frågestund

Hämtning:  Vi ordnar skjuts tur och retur från  Landvetter och Borås Central
Oöm klädsel.

För ytterligare information:
Sven-Olof Salomonsson, projektsamordnare
Mobil: 070 3027192 , sven-olof.salomonsson@ps.lrf.se

OSA : Vänligen svara på denna inbjudan före den 16/11 till projektsamordnare, se ovan, så att vi kan planera för mat och hämtning.

Ridskolan Strömsholm genomför utbildningen i samarbete med BRUkshästorgaNisationernas SamarbetskommiTE

Välkoma!

Ridskolan Strömsholm AB är Sveriges ledande centrum för utbildning av ridlärare.Vi bedriver vår verksamhet i mycket naturskön kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 40 medarbetare, varav 20 lärare, som utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter ca 50 mkr per år.  Ägare är ATG och Svenska Ridsportförbundet samt HNS, Hästnäringens nationella stiftelse. Vi samverkar nära med våra andra riksanläggningar i Flyinge och travskolan i Wången. Våra huvudutbildningar är: hippologprogrammet, ridsportgymnasium, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Strömsholmstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling. www.stromsholm.com