Regionförbundet Örebro

Pressinbjudan - Magnus Lindkvist, trendspanare och futurolog: Om hundra år är vi alla dopade

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 14:04 CEST

– Vi gör fel när vi tänker på framtiden, för vi tror att det som är nu är det normala. Det menar Magnus Lindkvist, trendspanare och futurolog, som kommer till Lokadagarna 2012.

– Det som är helt fel idag är en naturlig del av vardagen om hundra år. Då tror jag att dopning är en viktig och naturlig del av vardagen. Och genmanipulation som skrämmer nu har blivit en integrerad del av livsmedelsindustrin.

Regionförbundet bjuder in länets kommuner, landsting, länsstyrelse och universitet till sitt årliga ledningsinternat - Lokadagarna 2012. Temat i år är Europa 2020-strategin.

Strategier för regional utveckling finns på EU-nivå, nationellt och regionalt. Frågorna vi ställer till deltagarna är: Hur ger strategierna avtryck i vårt arbete? Var kan vi kroka i varandra för att växla upp effekterna?

- Vi har bett framtidsspanaren Magnus Lindkvist hjälpa oss att våga tänka i nya banor, säger utvecklingsledare Marjetta Leijonhufvud. Han menar att avstånd inte alls är det problem som vi upplever det idag. För framtidens människor kanske avståndet Stockholm–Örebro känns som Stockholm–Solna känns för oss idag.

Marjetta Leijonhufvud, utvecklingsledare, Tfn. 019-602 63 44
Följ oss på www.regionorebro.se/lokadagarna

Media är välkomna att vara med på konferensen. Det finns möjlighet att få intervjutid med Magnus Lindkvist.

Ur programmet för Lokadagarna 20-21 augusti

När börjar framtiden? Magnus Lindkvist, futurolog och trendspanare

Europa 2020 – smart, hållbar tillväxt för alla Gordon Hahn, internationell strateg regionförbundet och sessionsansvariga

Universitetet som drivkraft för utveckling och tillväxt Jens Schollin, rektor, Örebro Universitet

Så här arbetar vi med innovationer i vår region Agneta Stål, ny målområdesansvarig för Innovativa miljöer m.fl.

Sessioner

•Innovationsgympa
•Drop outs•
En digital agendas möjligheter och utmaningar
•Snabbaste vägen till verkstad! Hur kan vi tillsammans arbeta för att nå gemensamma energi- och klimatmål?
•Ett hållbart och effektivare näringslivsarbete berör oss alla
•Sysselsättning och kompetens: New skills – Hur arbetar vi på lokal och regional nivå för att få fler i jobb?
•Bekämpa fattigdom

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.