Glöm Aldrig Pela och Fadime Föreningen

Pressinbjudan: Manifestation mot hedersvåld på Stortorget, Örebro

Pressmeddelande  •  2012-05-21 21:54 CEST

Pressinbjudan: Manifestation mot hedersvåld på Stortorget, Örebro Tisdagen den 22 maj mellan klockan 17 och 18 bjuder Glöm Aldrig Pela och Fadime Riksföreningen tillsammans med Heder och Skamvete in till manifestation till minne av Maria Barin som hedersmördades i Landskrona för en månad sen, och Pela Atroshi som hedersmördades för drygt 13 år sedan i Dahouk, Kurdistan. Manifestationen kommer att hållas på Stortorget i Örebro. Bland talarna finns: Nawal El Sadaawi, den världsberömda egyptiska författarinnan (Stig Dagerman-pristagare 2011) Sara Mohammad, ordförande i Glöm Aldrig Pela och Fadime Riksföreningen Peter Strand, kurator på Virginska skolan, Örebro Behroz Kurdamahdi, lärare på Virginska skolan, kommer att läsa en dikt Peter Strand och Behroz Kurdamahdi ingår i Örebro läns resursgrupp inom området hedersrelaterat våld. Kontaktperson: Peter Strand, 076-55 13 586

Glöm Aldrig Pela och Fadime Riksföreningen (GAPF) är en sekulär och ideell förening som arbetar med att hjälpa utsatta invandrarkvinnor – pojkar och –flickor. Målet är att informera dem om deras möjligheter till hjälp i det svenska samhället, informera dem om deras självklara mänskliga rättigheter samt att ge dem råd.

Föreningen arbetar även mot att förebygga hedersrelaterat våld genom att ta upp frågorna i samhället genom diskussion, debatter och seminarier.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom