Exportrådet

Pressinbjudan: Marknadsöversikt september 2008

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 10:29 CEST

Exportrådets marknadsöversikt september 2008

Aktiviteten dämpades markant i Västeuropa under andra kvartalet. Från april fram till juli fick vi ytterligare en dramatisk uppgång i oljepriset. Hushållsförtroendet har på många håll rasat till de lägsta nivåerna sedan början av 90-talet, på en del håll de lägsta någonsin. Det har varit en ekonomiskt händelserik sommar!

I Exportrådets andra marknadsöversikt för i år kommer vi att försöka besvara hur de förändrade förutsättningarna påverkar konjunkturen internationellt och vilka konsekvenser det får för svensk export. Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo kommer på ett pressmöte tisdag den 9 september att presentera en ny internationell konjunkturprognos som denna gång sträcker sig till och med år 2010. På grundval av den bedömningen presenteras även en bedömning av de svenska exportutsikterna för år 2008 och 2009 per region.

Välkommen!

Tid: Tisdag 9 september kl 10.00

Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm

Anmälan: press@swedishtrade.se

För ytterligare information kontakta:

Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet tel 08-588660 35, 070-883 85 28

Katinka Palmgren, presskontakt Exportrådet tel 08-588661 64, 076-11211 23

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 50 länder med 530 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 550 miljoner kronor.