NCC AB

Pressinbjudan: Mölndals stad och NCC tar första spadtaget för SCA-huset

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 14:35 CEST

På fredag 5 september tas första spadtaget för SCA-huset i Mölndal. Invigningen genomförs av bland annat Hans Bergfeldt, kommunstyrelsens ordförande i Mölndal och Christel Armstrong Darvik, VD på Stena Fastigheter. De kommer att prata om Mölndals utveckling och framtid. Journalister är varmt välkomna att delta.

Den 5 september startar bygget av det 32 000 kvadratmeter stora kontorshuset i Mölndal. Stena Fastigheter köpte fastigheten i juni i år och NCC har hyrt ut hela ytan till hygien- och skogsindustriföretaget SCA, som flyttar in i december 2016. För Mölndals stad och NCC är detta början på utvecklingen av Mölndals innerstad, med visionen att skapa en attraktiv stadskärna.

Fastigheten blir en GreenBuilding-fastighet enligt EU:s program för att minska energiförbrukningen och certifieras som ”Excellent” enligt det ledande internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM. Det innebär bland annat att stor hänsyn tas till inomhusmiljö, ekologi, livscykel samt energi- och vattenanvändning.

Talarna finns tillgängliga för intervjuer efter invigningsceremonin.

Datum: 5 september
Tid: 11.30 – 13.00
Plats: Intill byggarbetsplatsen för SCA-huset, under Mölndalsbro i Mölndal.

11.35 Henrik Bredenfeldt, NCC: berättar om projektet

11.40 Hans Bergfeldt, kommunstyrelsens ordförande i Mölndal: startskottet för Mölndals innerstad

11.47 Katarina Wåhlin Alm, landschef NCC Property Development Sverige: jobben och arbetsplatsens betydelse för stadens utveckling

11.54 Christel Armstrong Darvik, VD Stena Fastigheter: varför är det så intressant att investera i Mölndal?

12.01 Katarina Wåhlin Alm, Hans Bergfeldt och Christel Armstrong Darvik tar första spadtaget

12.10 Mingel och mat från Gunnebo Slott och Trädgårdar

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development Sverige

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 18 000 anställda.

NCC är verksamt inom hela värdekedjan när det gäller att skapa miljöer för arbete, boende och kommunikation. NCC utvecklar och bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur.

NCC erbjuder även insatsvaror för byggproduktion, såsom kross och asfalt, samt svarar för beläggning, drift och underhåll av vägar.

NCC:s huvudsakliga verksamhet bedrivs i Norden. I Baltikum bygger NCC bostäder och hus. I Tyskland och S:t Petersburg bygger NCC främst bostäder. NCC:s vision är att vara det ledande företaget i utvecklingen av framtidens miljöer för arbete, boende och kommunikation.