Imariefred.nu

PRESSINBJUDAN - Möt konstnären Outi Heiskanen på Grafikens Hus den 27-29 augusti

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 09:46 CEST

Välkommen till personliga möten med legendariska finländska akademikern, professorn, performans- och bildkonstnären Outi Heiskanen som, i samarbete med grafikern-fotografen Janne Laine, håller Workshop på Grafikens Hus den 27-29 augusti.

Under hösten kommer Grafikens Hus att visa en stor utställning med verk av Outi Heiskanen och Janne Laine under namnet Samverkan. Vernissage lördag den 20 oktober och utställningen visas fram till den 3 februari 2013.

För att boka en personlig intervju med Outi Heiskanen och Janne Laine samt för möjlighet att filma/fota vänligen kontakta:
Eva Stenstam, projektledare Grafikens Hus, tel 0159-231 65 eller 0703-223 173, eva.stenstam@grafikenshus.se
Åsa Karlsson, presskontakt Grafikens Hus, tel 0734-444 944 eller asa.karlsson@grafikenshus.se

Bakgrund

Outi Heiskanen, legendarisk finsk konstnär som i år firar 75 år, välkänd även för många i Sverige, och Janne Laine, grafiker och tryckare på det välrenommerade grafiktryckeriet Himmelblau i Tammerfors, har en lång historia tillsammans. De har arbetat ihop sedan 1998, och Laine har tryckt det mesta av Heiskanens grafik sedan dess. År 2003 tog deras samarbete en ny vändning då Outi upptäckte potentialen i deras respektive arbeten och föreslog ett direkt samarbete, i bilden, som resulterat i gemensamma utställningar och projekt med beskrivande titlar som “Samverkan” och “Två par händer möts”. Laines fotogravyer av isländska vulkanområden och disiga landskap skapar en fantastisk scen för Heiskanens fantasifulla och mytologiska figurer. Outi är den magiska historieberättaren, tidlös och vis, och Laines på gränsen till immateriella, eteriska och tysta landskap är scenen på vilka hennes historier kan utspelas.

Aktuell utställning
Perioden 20 oktober 2012 – 3 februari 2013 visas utställningen ”Samverkan” av Outi Heiskanen och Janne Laine på Grafikens Hus i Mariefred.

För mer information se www.grafikenshus.se

Företagare Imariefred.nu är är en ekonomisk förening som arbetar för bra affärer och en levande stad, både för besökare och boende. Tillsammans arbetar vi med marknadsföring av verksamheter, produkter och tjänster som vill synas och samarbeta i Mariefred och för att visa på Mariefred som en viktig marknadsplats och intressant turistdestination. Vi arrangerar en rad aktiviteter som t ex Påskparad, Barnens Dag, Ångans Dag, SM för Gatumusikanter och Julmarknad.  Läs gärna mer på www.imariefred.nu