Naturskyddsföreningen

Pressinbjudan: Möt politiker och Åreföretagare för ett kraftfullt klimatavtal och bli klimatguidad på Åreskutan

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2009 16:27 CEST

Möt Åreföretagare och politiker som skriver på Naturskyddsföreningens Klimatstafett och passa även på att delta i en klimatguidning på Åreskutan.

Seminarium Klimatstafetten
Naturskyddsföreningens Klimatstafett besöker Åre i samband med EU:s informella miljöministermöte. Klimatstafetten turnerar under året till olika platser i landet och samlar stöd för att driva på kraven inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn i höst.
På ett seminarium i Åre kommer kommunpolitiker och företagare att skriva under de önskemål på klimatavtalet som Naturskyddsföreningen samlar stöd för:
Att industriländerna:
• till 2020 minskar sina utsläpp av växthusgaser i de egna länderna med minst 40 procent, jämfört med 1990 års nivå, och
• utöver biståndet kraftfullt ökar stödet till klimatinsatser i utvecklingsländerna.

Tid: fredag 24 juli 13.30 Plats: Hotell Granen

Seminarium med Naturskyddsföreningens representanter och lokala företagare och politiker

Klimatguidning på Åreskutan
Naturskyddsföreningen genomför också en särskild klimatguidning på Åreskutan för att visa på konkreta exempel hur naturen påverkas av det förändrade klimatet. Föreningens närnaturguider berättar om förändringar i växtligheten och hur trädgränsen förskjuts högre upp på fjällen. Klimatförändringen påverkar såväl Årebygdens natur, som människor och arbetstillfällen.
Media och allmänhet inbjuds till en guidning under en färd med kabinbanan till Åreskutans topp och uppe på toppen.

Tid: fredag 24 juli 16.00 Plats: Kabinbanan, för guidad tur till Åreskutans topp

Mer information:
www.naturskyddsforeningen.se/klimatstafetten
Mikael Karlsson , ordförande, Naturskyddsföreningen
Mob 070 316 27 22, mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare, Naturskyddsföreningen
Mob 070 563 54 11, emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Eva-Lena Neiman, vik presschef, Naturskyddsföreningen
Mob 070 794 04 07, eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00