Socialdemokraterna i Uppsala

Pressinbjudan: Morgontidiga Björklingebor får tycka till om parkeringsproblemen i Björklinge centrum

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 15:55 CET

Socialdemokraterna i Uppsala har under hösten besökt företag och verksamheter samt fört samtal med invånare i samtliga tätorter i kommunen. Höstens landsbygdsturné avslutas nu med ett besök i Björklinge på tisdagsmorgonen. Från strax före sju och några timmar framåt bjuder kommunalrådet Erik Pelling (S) jäktade pendlare på pepparkakor och glögg för att få Björklingebornas synpunkter på hur parkeringsproblemen i Björklinge centrum och andra heta frågor i Björklinge kan lösas.

– Höstens många möten och besök i kommunens alla tätorter har gett mängder med synpunkter och förslag om stort och smått. I Björklinge uttryckte många oro över att den kommunala parkeringen i Björklinge centrum spontant har blivit en populär pendlarparkering. Det är i grunden något positivt att folk vill parkera bilen för att fortsätta resan kollektivt. Men konkurrensen om parkeringsplatserna har blivit ett problem. Vi behöver finna en lösning då en ordentlig pendlarparkering är en förutsättning för både näringslivet i Björklinge och för människors möjligheter att ta sig till jobb och skola, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).

– Vi har lyft det här problemet till kollektivtrafiknämnden och vill nu ge Björklingebornas möjlighet att säga vad de tycker i frågan. Det blir också vårt sista besök i höstens landsbygdsturné som gett oss många värdefulla synpunkter på hur vi från politiskt håll kan skapa bra förutsättningar för kommunens tätorter. De tar vi med oss i arbetet med vårt lokala handlingsprogram inför valet 2014, avslutar kommunalrådet Erik Pelling (S).

Information:

Media är välkommen att följa med till Björklinge. Från strax före klockan 07.00 imorgon tisdag den 17 december kommer vi att stå vid pendlarparkeringen i Björklinge centrum för att samla in enkätsvar och samtala med Björklingeborna.

Besöket i Björklinge och höstens landsbygdsturné är ett led i Socialdemokraternas dialog med kommuninvånarna där bland annat sidan www.VadTyckerUppsala.se ingår.

Kontakt:Erik Pelling, kommunalråd

Elin Carlsson, politisk sekreterare (S)