Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Pressinbjudan: Näringslivsdagen 2017

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2017 13:42 CET

Den 19 januari samlas Linköpings företagare, studenter, tjänstemän och politiker för att diskutera och lyssna till hur man med gemensamma krafter bygger framtidens Linköping och stärker näringslivsklimatet för utveckling och tillväxt.

Näringslivsdagen är ett branschöverskridande arrangemang där deltagarna träffas för att nätverka, bidra till insikt om varandras situationer och lyssna till inspirerande talare. Dagen arrangeras av det kommunägda bolaget Nulink.

Näringslivsdagen pågår kl 08.00 - 13.30 och årets tema för arrangemanget är “Digitalisering”.

Moderator är Sara Öhman, som dagligen analyserar beteenden kring hur vi använder digitala kanaler.

Dagen inleds av Helena Thun, Nulink samt Paul Håkansson, Kommundirektör. De lämnar sedan över till Ashkan Fardost som föreläser om hur teknologi och digitalisering påverkar branscher, samhället och mänskligt beteende – med målet att hjälpa oss att använda det till vår fördel.

Därefter börjar blocket "Forskning i Framkant". Stefan Holmlid, PhD, Professor i design, Linköpings Universitet berättar om användardriven tjänsteutveckling. Jan Byfors, Teknisk chef på NCC, berättar hur de driver tekniken framåt och Fredrik Löfgren, LiU tillsammans med roboten Ariel berättar om utveckling av robotisering.

Efter detta börjar blocket "Spännande digitala innovationer och lösningar från Linköping vi möter i vår vardag". Först ut är Patrik Holm, VD HiQ som utvecklade tjänsten Swish. Därefter får vi lyssna till Robert Kniola, Wematter som berättar om deras 3D-skrivare som nu finns i världens alla hörn. Till sist kommer Jonas Sjölin, Lantmäterichef i Linköping berätta om deras geodatabas och hur den kan skapa växande och nya företag.

Kristina Edlund, Kommunstyrelsens ordförande och Christer Mård, Kommunalråd sammanfattar dagen.

Dagen avslutas med lunchtallrik och mingel.

Varmt välkommen till Näringslivsdagen 2017.

Torsdag den 19 januari kl 08.00 – 13.30, Cupolen Folkets Park, Majgatan 4, Linköping

____________________________________________________________________________________
Nulink- Linköpings näringslivsbolag
Storgatan 58, Telefon 013-33 66 00, E-post info@nulink.se, www.nulink.se

Linköping - En kommun som växer
Linköping har snabbt vuxit till landets femte största kommun med 155 000 invånare. Tillsammans med Norrköping utgör vi centrum i en av landets viktigaste tillväxtregioner. I Linköping finns över 14 000 registrerade företag och tillsammans med Linköpings Universitet, där 27 600 studenter återfinns skapas unika förutsättningar för att bo och leva men framför allt för att driva företag.
www.nulink.se