Norrlandsförbundet

Pressinbjudan - Norrlandsbelöning till Umeå IK - ett föredöme för ungdomar.

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 08:38 CEST

- Att få Olof Högbergplaketten har stor betydelse för oss i Umeå IK eftersom vi är Sveriges bästa damfotbollsklubb, menar Bengt Lundberg, ordförande i klubben sedan 31 år. Vi är beroende av sponsorer och då är det viktigt att företagen ser att andra seriösa aktörer utanför idrottsvärlden uppmärk-sammar och ger oss utmärkelser. Vi är en stabil och bra organisation och ett föredöme för ungdomar och Norrlandsförbundets pris väger tungt.

Media hälsas välkomna att deltaga i prisutdelningen av Norrlandsförbundets hedersbelöning Olof Högbergplaketten för Västerbottens län 2008. Ceremonin äger rum onsdagen den 17 september cirka kl.19.50 på Gammliavallen i Umeå, i halvtidspausen i Umeås hemmamatch mot Malmö. Prisutdelare är Norrlandsförbundets vice förbundsordförande Per Söderberg och styrelseledamot Eva Karlberg.

Saxat ur motiveringen;
"Umeå IK:s sätt att arbeta har medfört en utveckling av svensk damfotboll, såväl sportsligt som ekonomiskt, och skapat respekt för damfotbollen. De är Sveriges bästa damfotbollsklubb - som de stimulerar, engagerar och utvecklar - och en av världens bästa damfotbollsklubbar".

Umeå IK bildades 1917 men satsningen på damfotbollen blev verklighet 1983 när klubben anmälde ett lag till en damjuniorserie. Resultaten kom inte över en natt men 1996 var klubben framme vid ett delmål - Damallsvenskan. Framgångarna för Umeå IK har sedan det första SM-guldet 2000 radat upp sig med totalt 6 SM-guld, 5 segrar i Svenska Cupen, 2 segrar i Supercupen, 2 guld och 2 silver i UEFA Womens Cup, ett fantastiskt resultat. Umeå IK har med sin satsning på damfotboll lagt nivån för damfotbollen i hela världen och är idag en klubb dit världens bästa spelare söker sig, såsom Marta Vieira da Silva.

För ytterligare information, kontakta;

Bengt Lundberg, ordförande i Umeå IK, tel.070-525 15 24