Kungsfenan The Swedish Seafood Award

Pressinbjudan - Offentliggörandet av 2011 års pristagare av Kungsfenan The Swedish Seafood Award

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 17:54 CET

Pressinbjudan

Göteborg den 17 november 2011

Presskonferens med Sveriges Landsbygdsminister Eskil Erlandsson,
Fiskeriminister Mette Gjerskov från Danmark, Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen från Norge och EU-kommissionär Maria Damanaki
Vid presskonferensen kommer ministrarna berätta om hur de ser på problemet med den stora mängd fisk som sorteras bort och kastas överbord och hur deras arbete med att minska dessa så kallade utkast ser ut.

Priset vill medverka till att driva fiskkunskap framåt och delas ut i tre kategorier:

Hållbart fiske
Maritim gastronomi
Årets skarpsill

Prisutdelningen av Kungsfenan The Swedish Seafood Award är den 21/5 2012 i Göteborg. Presskonferensen följs av ett seminarium:

Förnyelse i EUs fiskeripolitik – minimerade bifångster och förbud mot utkast
Seminariet tar en närgången titt på hur fiskekommissionär Maria Damanaki verkar för att rätta till problemet med utkast, som innebär att stora mängder fisk sorteras bort och kastas överbord. På seminariet medverkar också fiskeministrarna från Danmark, Norge och Sverige, riksdagsledamöter, fiskare och kockarna Leif Mannerström och Mathias Dahlgren.

Det unika seminariet är ett samarrangemang mellan Kungsfenan The Swedish Seafood Award, KSLA Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien och norska Exportutvalget for fisk. Seminarieprogrammet bifogas och finns även på www.kungsfenan.se, www.ksla.se, www.norskfisk.se

Media inbjuds härmed till presskonferens och seminarium:
Onsdag den 23 november 2011 på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVAs konferenscentrum, Grev Turegatan 16, Stockholm

11.45–12.10 Enkel lunchförtäring
12.10–12.50 Presskonferens
13.00–17.15 Seminarium

Din anmälan vill vi ha omgående till eva.ronquist@ksla.se

Mer information:
Christina Stenberg, VD för Kungsfenan
0706 - 350 350, christina.stenberg@kungsfenan.se, www.kungsfenan.se
Anders Johansson, kommunikationsavdelningen Göteborg & Co
0706 - 01 16 63, anders.johansson@goteborg.com

Kungsfenan The Swedish Seafood Award har ambitionen att bli världens mest välrenommerade fiskpris.  Priset på 400 000 kronor delas ut i kategorierna ”Hållbar Fiskenäring” och ”Maritim gastronomi”. ”Årets Skarpsill” är juryns specialpris till innovatörer och entreprenörer som står för skarpt nytänkande.

Organisationer och företag som står bakom Kungsfenan The Swedish Seafood Award är: Göteborgs Universitet, Hav- och Vattenmyndigheten, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, Swedbank, Svenska Mässan och Göteborg & Co.

Hemsida: www.kungsfenan.se