Skogsindustrierna

Pressinbjudan om forskning i skogsnäringen

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 09:00 CET

Strategin klar för bibehållen tätposition för Sverige inom skogsnäringen (Pressinbjudan från Energimyndigheten, Formas, Skogsindustrierna, VINNOVA)

Svenska forskningsfinansiärer och Skogsindustrierna inbjuder till pressmöte i Stockholm måndagen den 20 november. Då presenteras en långsiktig strategi för svensk forskning inom skogsnäringen, en av hörnstenarna i svensk ekonomi.

Genom ett intensivt samarbete mellan skogsbolagen, statliga finansieringsorgan och den svenska forskningsvärlden har en gemensam strategi, NRA, nu lagts. Sverige ska även i framtiden bibehålla tätpositionen som ett land där uthållighetstänkande och intäktsgivande exportindustri går hand i hand. Nu tar riktade forskningsinsatser vid för att få fram bland annat helt nya material, bioenergi och energieffektiva processer.

Tid för pressmötet: måndagen den 20 november kl 09.30
Plats: VINNOVA, Mäster Samuelsgatan 56, Stockholm

Vid pressmötet medverkar:

Marie S. Arwidson, VD för Skogsindustrierna
Per Eriksson, GD för VINNOVA
Gunnar Svedberg, VD för STFI-Packforsk
Greta Fossum, Ordförande NRA-rådet

I samband med pressmötet erbjuds en enkel frukost då också fler representanter för NRA finns tillgängliga för att besvara frågor kring några av de banbrytande idéer som forskningsstrategin omfattar.

För information och anmälan: Agneta Lindstedt, telefon: 08-762 72 03
e-post: agneta.lindstedt@skogsindustrierna.org

Välkommen

Den nationella strategiska forskningsagendan, NRA, täcker hela kedjan inom skogsnäringen från skogen till olika varor och tjänster baserade på den svenska skogsråvaran. Förutom trävaror och papper ingår även t ex nya material och bioenergi. Skogens betydelse för ett uthålligt samhälle avseende både miljö och socio-ekonomi ingår som en viktig del. Genomförandet av strategin säkerställs av ett råd med representanter för svenska forskningsfinansiärer, skogsindustrin och forskningsvärlden. För löpande arbete med koordinering och initiativ till nya forskningsprojekt finns en organisation med sekreteriat och processledning.