Destination Kalmar

Pressinbjudan: På lördag invigs glasutställningen 10 Ways With Swedish Glass

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 13:15 CEST

Kalmar Slott inbjuder till pressträff lördagen den 21 maj kl. 12.30 i Förbrända salen.

Vid pressträffen presenterar vi utställningen 10 Ways With Swedish Glass. Utställningen är skapad specifikt för Kalmar Slott och urvalet av konstnärer visar glaskonstens stora spännvidd och spännande utveckling. Lusten till experiment och utforskandet av glasets möjligheter genomsyrar utställningen och fram träder nyskapande glaskonst som spränger gränser.

På plats under presskonferensen är de flesta av de tio glaskonstnärerna som medverkar i utställningen tillsammans med Maja Heuer, The Glass Factory och slottschefen Mimmi Mannheimer.

Konstnärerna som medverkar i 10 Ways With Swedish Glass är; Bertil Vallien, Birgitta Ahlin & Sirkka Lehtonen, Ditte Johansson, Fredrik Nielsen, Ingalena Klenell, Karl Magnus Nilsson, Ludvig Löfgren, Peter Hermansson och Terese William Waenerlund. Alla har på ett eller annat sätt en anknytning till Glasriket.

Välkommen!

För mer information kontakta:
Mimmi Mannheimer, slottschef, tel. 0480-45 14 93

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.