Norrlandsförbundet

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 08:39 CEST

Peter Stormare tilldelas hedersbelöning
- ambassadör för Norrland och Hälsingland

-Jag är rörd och stolt över att få denna fina utmärkelse, säger Peter Stormare. Det är förmodligen just det att jag är stolt över mitt ursprung och vet vad som format mig i grunden som gjort att det varit ganska lätt att spela flera av de roller som gjort att jag är där jag är idag. Att Norrlandsförbundet uppmärksammar detta är jag verkligen glad över. Stort tack från hela mitt hjärta.

För framstående gärning på kulturens område tilldelas imorgon Peter Stormare Norrlandsförbundets hedersbelöning Olof Högberg-plaketten 2008 för Gävle-borgs län. Ceremonin äger rum på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg i montern Gävle Candidate City European Capital of Culture 2014.
Prisutdelare är Ewa Back, förbundsordförande i Norrlandsförbundet.

Media hälsas varmt välkomna att delta vid prisutdelningen, torsdagen den 25 september kl.14.00 i monter C04:40.
OBS! Se www.bok-bibliotek.seför mässans ackrediteringsvillkor.

Norrland, Arbrå och Hollywood sammanfaller i Peter Stormare. Med känsla och humor talar han gärna om och visar upp sin hembygd. Inte minst i TV-succén Stjärnorna på slottet visade han detta i sin berättelse om hur Arbrå-grabben kom till storstaden.
En lång rad filmer belyser hans storhet som skådespelare. I den aktuella filmen "Varg" gestaltar han trovärdigt renskötaren Klemens, en man som lever sitt liv utanför det etablerade samhället.

Ur Norrlandsförbundets motivering;
"Peter Stormare glömmer inte sitt ursprung och är en god ambassadör för Norrland och Hälsingland. Det är en kulturgärning i hembygdens tjänst, där kärleken till landskapet och dess människor märks tydligt. Han är en Hollywoodstjärna, men lika självklart en lugn och trygg hälsing."

För ytterligare information, kontakta;

Peter Stormare, genom agent Håkan Krantz, tel.070/764 76 56
Ewa Back, förbundsordförande i Norrlandsförbundet tel.070/646 01 35
Publiceringsfria bilder? Kontakta fotograf Jorma Valkonen tel.070/533 11 67 alt. jorma.valkonen@jvbild.se Ange önskat dpi.
Se även www.norrland.info