Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Pressinbjudan: Pilgrimsfalkar sätts ut på Södermalm

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2015 10:00 CEST

Välkommen att delta när en ny kull pilgrimsfalksungar sätts ut på 27:e våningen på Folksamskrapan på Södermalm. Det här är det andra året som pilgrimsfalkar sätts ut i Stockholm, utsättningen är den sista platsen i Sverige där falkar sätts ut på detta sätt det kommer att fortgå under flera år framöver. I och med denna sista utsättningsplats avslutas en mångårigt och lyckosamt faunavårdsprojekt.

När: torsdag 25 juni klockan 14.00 på Folksamskrapan på Södermalm, Stockholm.

Hur: En kull pilgrimsfalkar uppfödda på Nordens Ark i Bohuslän, sätts i en bolåda. Först hålls en kort information och presentation av falkarna och projektet. Tillfälle kommer att ges att både filma och fotografera falkarna innan de placeras i bolådan.

Anmälan:
Anmäl ditt deltagande till Elin Rantakokko, elin.rantakokko@nordensark.se eller ring 070-190 2146 senast den 24 juni.

Utsättningen är ett samarbete mellan Nordens Ark, Folksam, Stockholm Ornitologiska Förening och Naturskyddsföreningen.

Faktablad om falkutsättningen finns här:

Kontaktpersoner:

Elin Rantakokko, kommunikatör Nordens Ark, 0523-795 93 eller 070-190 2146, elin.rantakokko@nordensark.se

Christer Larsson, projektledare Nordens Ark, 0523-795 94 eller 0705-84 75 27, christer@nordensark.se

Karin Stenmar, Miljö och klimatchef på Folksam, 0708-316 676, karin.stenmar@folksam.se

Mats Grahn, Stockholms Ornitologiska förening, 070 6500254 eller mats.grahn1@gmail.com

Mårten Wallberg, ordförande Naturskyddsföreningen i Stockholms län, 0733-746714 eller marten.wallberg@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 26 kretsar med mer än 52 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.