Naturskyddsföreningen

Pressinbjudan: Produktion av skor granskad

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 10:42 CET

Torsdagen den 3 december presenterade Naturskyddsföreningen en undersökning som visade att vanliga läderskor innehåller flera olika miljögifter. Nu presenteras en rapport där vi har granskat produktionen av skor och garvning av läder i flera u-länder.

Den svenska konsumtionen av skor har ökat det senaste decenniet och svenska företag importerar nu drygt 9 000 ton läderskor per år. En stor andel av skorna och lädret till dessa skor är producerade i utvecklingsländer som Kina, Vietnam, Indien och Pakistan.

Organisationen SwedWatch har på Naturskyddsföreningens uppdrag genomfört en granskning av vilka miljöeffekter produktionen av skor har. Granskningen har sammanställts i en rapport som presenteras på en presskonferens.

DAG: Torsdagen den 10 december
TID: kl. 10
PLATS: Naturskyddsföreningens kansli Åsögatan 115, Stockholm

Välkomna!