Saco

Pressinbjudan SACO:s kongress: SACO och framtiden - nya strategier för en ny verklighet

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2005 12:55 CEST

Den 21-22 november 2005 håller SACO kongress med sikte på framtiden. 101 ombud från SACO:s 25 medlemsförbund kommer att ta ställning till strategierna för kommande kongressperiod. Kongressen hålls i Stockholm.

Kongressen inleds måndagen den 21 november kl 10 med tal av SACO:s ordförande Anna Ekström, varefter statsminister Göran Persson talar. Därefter vidtar kongressförhandlingar/utskottsarbete.

Andra dagens förhandlingar - 22 november - återupptas kl 9 och kl 13 talar LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin och TCO:s ordförande Sture Nordh. Kongressen beräknas pågå till cirka kl 17.

Kongressen skall, förutom sedvanliga beslut om förvaltning och verksamhet den gångna kongressperioden besluta om färdriktning för den kommande kongressperioden - fyra år - samt välja styrelse. Anna Ekström är föreslagen till omval som ordförande.

Kongressen skall också diskutera och besluta om 19 motioner, om bl a högskolans anslag och andra frågor om den högre utbildningen, liksom frågor om könsmässiga löne- och befattningsskillnader. SACO:s opinionsbildningsarbete finns också på agendan liksom förslag om namnbyte av SACO till Sveriges Akademiker.

www.saco.se/kongress2005 publiceras löpande färsk information om kongressen. Där finns bland annat hitta motioner, propositioner, formalia, program, valberedningens förslag, information om SACO:s framtida utmaningar och verksamheten under den mandatperiod som varit. Styrelsens svar på motionerna finns där fr om den 18 oktober. Kongresswebben uppdateras löpande under de två kongressdagarna. Där finns också ackrediteringsinformation fr o m den 20 oktober.

Ett särskilt pressrum kommer att finnas under kongressdagarna med möjlighet till uppkoppling. Vi kommer också att ha bildservice för den som önskar. Redaktion som har speciella önskemål kan lämna dessa till presschef Sven Erik Jansson, 08-613 48 59, 070-782 19 22 eller sej@saco.se

Välkommen!

Fakta SACO kongress 2005

Tid: 10.00 21 november – c:a 17.00 22 november